Fixies och tillbud

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Fixies och tillbud

Post by vader » 19 Sep 2008 11:37

Så, nu när trenden har varit här ett tag, kan någon säga hur mycket allvarliga tillbud som uppstått pga bromslösheten? Har det blivit fler olyckor?
Jag har inte varit inblandad i någon på mycket länge, och de farliga situationer som jag lyckats ta mig ur har inte varit farliga pga bromslöshet.

Varje artikel i massmedia har ju belyst avsaknandet av bromsar och poliser har fått komma till tals och har dömt ut hela konceptet. Men hur ser verkligheten ut? Har ni hamnat i fler farliga situationer?

För mig känns det som att jag tar det lite lugnare på mina fixies och planerar körningen bättre, och det i sin tur har smittat av sig på hur jag kör med tex. racern.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Fixies och tillbud

Post by NKDMS » 19 Sep 2008 11:49

vader wrote:Så, nu när trenden har varit här ett tag, kan någon säga hur mycket allvarliga tillbud som uppstått pga bromslösheten? Har det blivit fler olyckor?
Jag har inte varit inblandad i någon på mycket länge, och de farliga situationer som jag lyckats ta mig ur har inte varit farliga pga bromslöshet.

Varje artikel i massmedia har ju belyst avsaknandet av bromsar och poliser har fått komma till tals och har dömt ut hela konceptet. Men hur ser verkligheten ut? Har ni hamnat i fler farliga situationer?

För mig känns det som att jag tar det lite lugnare på mina fixies och planerar körningen bättre, och det i sin tur har smittat av sig på hur jag kör med tex. racern.
Jag har cyklat i stan så länge jag kan minnas och det senaste året på fixed.
Jag håller med att man håller stenhård koll på alla omkring sig, och det måste man iallafalla jag. Jag kan inte bromsa lika snabbt nu när jag inte har broms.
Jag kör lite långsammare, men bromsar sällan helt vid obevakade övergångsställen (Kör runt fotgängarna).
Har inte varit med om några farliga situationer.
Gjorde iofs en praktvurpa i sommras jag körde ner framhjulet i ett litet hål, Och eftersom jag hade köpt Nitto dropbars och enligt gällande trend inte lindat styret så slant jag eftersom det regnade lite.
Jag har nu lindat mitt styre. :)

User avatar
Nibbe
Posts: 321
Joined: 06 Jun 2008 13:49
Location: Stockholm

Post by Nibbe » 19 Sep 2008 11:57

Nä har bra mycket mer framförhållning när jag kör fixed, vart prejad av en skåpbil som svängde in höger rätt framför mig på cykelbanan förra sommaren, men då hade inga bromsar i världen hjälpt. Vart nära ett par gånger när folk inte hör en komma = gått ut i cykelbana och dyligt.

Så nä inga fler olyckor för min del på 3 år på fixed.

Blev påkörd av en bil i maj på min mtb men den hade bra bromsar så den räknar jag inte :)
I My Honda
Flickr
Image

hejdå

Post by hejdå » 19 Sep 2008 12:40

De senaste två åren har jag precis som Nibbe fått smaka på skåpbil över cykelbana och fått en kyss av en byggjobbare som kom på tvären av en korsning. Skåpbilen var ganska läskigt, jag körde SS med dubbla bromsar, byggjobbaren körde jag med broms. Sedan jag skaffade mig nya ramen utan borrade bromshål har jag inte varit med om något läskigt alls. Jag kan säga att innan jag började nörda in mig rejält på cyklar hade jag inget säkerhets tänk över huvud taget, jag cyklade inte ens med hjälm. Nu är ju en stor del av mitt liv centrerat kring att cykla och för mig känns det självklart att jag gör det så säkert som möjligt...

Jag tar det gärna lugnt, bromsar i nedförsbackar, stananr vid rödljus, pekar när jag svänger osv. Jag ser ingen som helst vinst i att köra som en buse, ibland är det jävligt roilgt men det är ju som sagt jävligt farligt. Dom enstaka gånger jag har dundrat över korsningar utan att kolla har det varit nära att gå fel och jag har blivit rädd, överlag är bromslöst inget jag rekomenderar nybörjare att köra med. Vill man göra det och är medveten om risker och vad som krävs av dig så var så god, men gör man det för att vara tuff så kan man gå och stoppa upp en gammal sadel i röven!

jag skulle vilja veta hur fixie-trenden har påverkat folk POSITIVT! Hur många tidigare öl-hävare har nu blivit ivriga damp-trampare? Hur många klubbråttor har blivit landsvägsråttor? Hur mågna små-tjocka web-designers har nu minskat sin risk för hjärtinfarkt med 300 procent? Jag har i alla fall ändrat mina vanor drastiskt, alkohol konsumtionen är mycket lägre nu än innan jag började cykla, nikotin förbruket är minskat DRASTISKT och framför allt så är jag snällare, mer ödmjuk och så luktar mitt svett mycket godare!

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Post by julle » 19 Sep 2008 13:34

klockrent
Onykter cyklist

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 19 Sep 2008 14:21

SimonBusk wrote:Jag har i alla fall ändrat mina vanor drastiskt, alkohol konsumtionen är mycket lägre nu än innan jag började cykla, nikotin förbruket är minskat DRASTISKT och framför allt så är jag snällare, mer ödmjuk och så luktar mitt svett mycket godare!
Vet inte om det där, jag har börjat röka mer sen jag gick med i KCR...

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 19 Sep 2008 15:30

en del close calls har man väl haft, men farligast med fixies tycker jag är att dom går så tyst så ingen hör en komma.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 19 Sep 2008 15:55

SimonBusk wrote:
jag skulle vilja veta hur fixie-trenden har påverkat folk POSITIVT! Hur många tidigare öl-hävare har nu blivit ivriga damp-trampare? Hur många klubbråttor har blivit landsvägsråttor? Hur mågna små-tjocka web-designers har nu minskat sin risk för hjärtinfarkt med 300 procent? Jag har i alla fall ändrat mina vanor drastiskt, alkohol konsumtionen är mycket lägre nu än innan jag började cykla, nikotin förbruket är minskat DRASTISKT och framför allt så är jag snällare, mer ödmjuk och så luktar mitt svett mycket godare!
Word! Aight! Det var ngn i våras som sa att Fixie trenden antagligen har fått fler personer cykelintresserade än vad samtliga cykelklubbar lyckats med under samma tidsperiod. Det e bra det och jag tror det liger ngt i det. Min "ungdoms" hobby Lvg cykling vaknade till liv på allvar i våras och fixed cyklingen var en del av uppvaknandet...(jag vet några andra som borde haka på det resonemanget. :wink: )

Gällande olyckor så har ju varit en del smällar under sommaren men om det beror på fixed/broms/fylla/whtvr är väl olika från fall till fall (HOHO! ordvisst javitts!). Jag tycker nog man kallt kan resonera så att det inte är en fråga om OM utan NÄR det ska smälla. Och man kan ju faktidskt fördröja NÄR det inträffar, med en livstid kanske, genom att köra lugnare och så, så är väl det bra...

Jag kommer aldrig komma med i ngn Mash film då jag kör så lagllydigt, planerande och avvaktande att jag nästan skäms...men när jag väl kör gillar jag att maxa, och det räcker för mig...
The Blood I bleed is Black indeed!

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Post by Kneecap » 19 Sep 2008 17:23

SimonBusk wrote:jag skulle vilja veta hur fixie-trenden har påverkat folk POSITIVT! Hur många tidigare öl-hävare har nu blivit ivriga damp-trampare? Hur många klubbråttor har blivit landsvägsråttor? Hur mågna små-tjocka web-designers har nu minskat sin risk för hjärtinfarkt med 300 procent? Jag har i alla fall ändrat mina vanor drastiskt, alkohol konsumtionen är mycket lägre nu än innan jag började cykla, nikotin förbruket är minskat DRASTISKT och framför allt så är jag snällare, mer ödmjuk och så luktar mitt svett mycket godare!
Tjena!

Ehh.. Alla punkter stämmer på mig, fast tvärtom.. F*ck..

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 19 Sep 2008 19:18

skulle nog tippa på att om det dyker upp fler olyckor beror det på att fler som inte cyklat så mycket förr börjar cykla mer och på snabbare hojjar utan att ha superbra koll... dom gånger jag varit nära att smälla så hade det inte gjort bu eller bä om jag haft broms eller inte...
...

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 20 Sep 2008 09:26

Något jag har märkt är farligt är fotgängare och cyklister en fredagkväll.
De går 5 personer i bredd flyttar sig inte skriker efter en att man ska se sig för osv.
Kan ni tänka er om man körde hem en kväll och mer än vartannat möte är på fyllan?
Omdömet sjunker ganska rejält måste jag säga. (Själv cyklar jag aldrig på fyllan har så nära hem ändå.)

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 21 Sep 2008 09:15

Sedan jag tränade tae-kwon-do för en del år sedan blev mina trampdynor åt skogen förstörda, vilket uppdagades under flytt till Malmö (många stentrappor). Så, fixed eller inte, är jag glad varje gång jag faktiskt kan ta mig någonstans utan ont i fötterna och när det dessutom är sjukt roligt (inte för att inte tant/gubb-cykel i motvind är roligt) så lär man sig hitta i staden med säkert 5x hastigheten ;)

Hoffen
Posts: 217
Joined: 27 Aug 2008 13:49
Location: Umeå

Post by Hoffen » 21 Sep 2008 18:40

sancho wrote:Något jag har märkt är farligt är fotgängare och cyklister en fredagkväll.
De går 5 personer i bredd flyttar sig inte skriker efter en att man ska se sig för osv.
Kan ni tänka er om man körde hem en kväll och mer än vartannat möte är på fyllan?
Omdömet sjunker ganska rejält måste jag säga. (Själv cyklar jag aldrig på fyllan har så nära hem ändå.)
Ja! Har råkat ut för en packad longboardare som helt plötsligt ramlade ut rakt framför mig. Som tur var cyklade jag riktigt sakta, det blev en mjuk krock.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 21 Sep 2008 19:09

Alltså är inte longboard åkare killar som hade överbeskyddande föräldrar som inte lät dem åka skateboard på högstadiet? För att så kompensera för att de inte fick men nu är vuxna så köper de den längsta brädan de kan hitta.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 21 Sep 2008 19:50

sancho wrote:Alltså är inte longboard åkare killar som hade överbeskyddande föräldrar som inte lät dem åka skateboard på högstadiet? För att så kompensera för att de inte fick men nu är vuxna så köper de den längsta brädan de kan hitta.
Det var väl ungefär så jag såg på longboardåkare tills jag såg dom här killarna: Claremont HD
(Har varit postad i Youtube-tråden tidigare.)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 23 Sep 2008 12:18

Jonas.F wrote:en del close calls har man väl haft, men farligast med fixies tycker jag är att dom går så tyst så ingen hör en komma.
det kan alltid fixas med en sned kedjelina och dåligt oljad kedja, alternativt ringklocka :)
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Post by Indurain » 23 Sep 2008 16:19

Jag råkade ut för en allvarlig incident för ca 2år sedan på "fixien",
Cyklar på en cykelväg och blir omkörd av två fjortisar på moped, ökar hastigheten och lägger mig i suget, kommer efter en stund fram till en skymd kurva där det plötsligt dyker upp ett sällskap på ca 5personer som tar upp hela vägen, fjortisekipaget tvärbromsar, märker ganska omgående att jag inte kommer
att få ner hastigheten tillräckligt snabbt, alltså svänger jag tvärt vänster ut på bilvägen, (lyckligtvis blev jag inte påkörd) var lite skitnödig efter den lilla incidenten :wink:

Älgen
Posts: 75
Joined: 20 Feb 2008 20:39

Post by Älgen » 24 Sep 2008 08:57

Alltså är inte Fixieåkare killar som hade överbeskyddande föräldrar som inte lät dem åka bmx på högstadiet? För att så kompensera för att de inte fick men nu är vuxna så köper de den dyraste fixien de kan hitta.

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 24 Sep 2008 09:21

Älgen wrote:
sancho wrote:Alltså är inte Fixieåkare killar som hade överbeskyddande föräldrar som inte lät dem åka bmx på högstadiet? För att så kompensera för att de inte fick men nu är vuxna så köper de den dyraste fixien de kan hitta.
Oj så originell du var nu då..

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 24 Sep 2008 09:27

Är inte det där förtal?
Att felcitera, en lång och kostsam rättsprocess väntar...

Post Reply