eBay skurkar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

eBay skurkar

Post by solomon » 08 Oct 2011 20:18

Har handlat på eBay i ca 15 år utan några större problem, så jag antar att en vacker dag så dyker väl nått skräp upp i stuprören... Idag kom det.
Köpte ett par Campa pista pedaler, fick dem idag och upptäcker att de är vanliga roadpedaler med sidoskyddet eller vad det nu kallas, bortfilat. Svårt att se för det otränade ögat, men i o m att jag själv gjort samma sak med ett par pedaler, vet jag hur det ser ut.
När jag nu går igenom bilderna han listat, ser jag det såklart, så där får man för att man inte är uppmärksam.
Han har ju listat hela raddan "sold as is", "no returns" etc.

Vad göra?
-Strunta i det?
-Börja gnälla?

Av ren princip ska ju sånna här pajasfasoner motarbetas, men orkaaaaaaa

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: eBay skurkar

Post by Fixen » 08 Oct 2011 20:41

Få han avstängd genom att gnälla. Han kommer säkert tillbaka på ett annat konto men då får han börja från noll igen.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: eBay skurkar

Post by ArvidSvensson » 08 Oct 2011 20:56

Om du orkar: Kontakta säljaren och säg att du inte fått den modell han rubricerat. Gör det genom my-ebay messages så ebay får historiken. Fråga hur ni ska lösa felet. Ta det med ebay om det spårar ur. Ebay kallar det "counterfeit" och det är inte poppis! edit: Var beredd på att du kommer få dålig feedback!

Om du inte orkar: lägg energin på annat.

I vilket fall: Namnge säljaren här i tråden!

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: eBay skurkar

Post by RZ-1 » 08 Oct 2011 21:10

Finns möjligheten att säljaren inte vet om det själv?

Tala åtminstone om det för honom.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: eBay skurkar

Post by Ronny » 08 Oct 2011 21:25

Tyvärr så får nästan alltid köparen rätt. Inget illa med det men jag har flera dispyter som köpare men även en som säljare. Har pratat med andra som säljer på ebay och de har den erfarenhet att köparen alltid ¨får rätt¨ oavsett hur dumt det är.
Det är bara att foto dokumentera pedalerna och häva ur kunskapsbanken. Jag skulle öppna dispyt på direkten. Går Solomon ut som segrare vilket han kommer göra, får inte säljaren skriva negativt om köparen i feedbacken. Givetvis får säljaren kommentera en ev. negativ feedback.
Мясо это убийство

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: eBay skurkar

Post by solomon » 08 Oct 2011 21:35

OK, tack för alla åsikter. Har nu skickat ett meddelandde till säljaren, får se vad han säger. Han går under användaren "realestvin7" och har ju bra feedback, så kanske är han trevlig innerst inne.

http://myworld.ebay.com/realestvin7/&_t ... 1497.l2754

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: eBay skurkar

Post by Fixen » 08 Oct 2011 21:44

Kan ju vara så att säljaren också blivit lurad utan att veta om det?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: eBay skurkar

Post by Indurain » 08 Oct 2011 21:45

Sätt åt han bara... "sold as is" inbegriper ingen modifiering av prylen, endast vanligt användarslitage...
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: eBay skurkar

Post by ArvidSvensson » 08 Oct 2011 21:47

RZ-1 wrote:Finns möjligheten att säljaren inte vet om det själv?

Tala åtminstone om det för honom.
+1 på den!

Parallell kuriosa: Jag var på polismuseet för en massa år sedan (den i källaren på rikspolisstyrelsens hus) och fick en guidad visning genom alla avdelningar. Vid förfalskningsdelningen berättade polisen (f.ö. han som blev skadeskjuten vid norrmalmstorgsdramat) att den i särklass största köparen och säljaren av förfalskade tavlor i Sverige är landstingen! De köper in skitmycket konst till väntrum och korridorer och efter ett tag säljs de och de köper in nytt. Givetvis ovetandes om att de handlas med kopior.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: eBay skurkar

Post by solomon » 08 Oct 2011 21:56

Fixen wrote:Kan ju vara så att säljaren också blivit lurad utan att veta om det?
Naturligtvis tänkte jag det också, men när jag nu läser beskrivningen tycker jag det såklart luktar död byracka. Vi får väl se vad han säger.

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: eBay skurkar

Post by solomon » 08 Oct 2011 22:00

Säljarens svar:
---
I'm sorry about that. I was under the impression they were pista pedals because that's what I acquired them as. I did not intentionally misrepresent them. That is why I provide so many pictures and leave it up to the buyer to make the final decision. I also encourage people to contact me qith questions in case I am incorrect about something. Now that you said something, I notice what you're talking about. I had just thought the paint on the ends had been rubbed off after years of use. I state that there will be no rfunds and no returns are accepted in my listings. In this case, an exception needs to be made. Since this is the first time anyone has ever requested to return something, I need to contact eBay about the correct way to do the process. Thanks.
---

Verkar ju OK, och uppskattar att han svarade på momangen, tog typ 10 minuter.
Har man rätt att kräva tillbaka fraktkostnad också? Tull?

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: eBay skurkar

Post by euskadi » 09 Oct 2011 11:04

nä inte frakt och tull. det är inget säljaren kan påverka, eller hur? Han får inget för det. speciellt inte tull... det är mer du själv som betalar det till dig för att få varan hem till dörren. (däremot skulle det säkert gå att få tillbaka dessa utgifter också om du krånglar och håller på eftersom köparen alltid har rätt, även fast de inte alltid har det)

ett tips är att skicka tillbaka med tracking number för att vara på säkra sidan att prylen ej 'kommer bort'. ofta råkar den göra just det göra det vid dispyter.

personligen skulle jag strunta i allt krångel och sälja den igen på ebay, men då såklart skriva korrekt rubrik.

du kanske kan tjäna mer på det med lite bättre text/bilder rent av. När det är oklarheter runt bilder/text brukar många inte bjuda ändå. Fixar du till detta tror jag att det är den bästa lösningen
gör även en deal med säljaren då du får tillbaka en del av beloppet för att ni båda ska slippa allt krångel. I slutändan blir alla glada

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Re: eBay skurkar

Post by solomon » 09 Oct 2011 16:08

Fattar såklart att säljaren inte kan påverka frakt och tull, men frågan är mer vem som ska förlora på att någon säljer hemmasnickrade grejer, säljaren eller köparen? Det är ju såklart väldigt synd om honom om han nu betalat dyra pengar för pedalerna själv, men från min ytterst subjektiva syn på det hela tycker jag nog det är hans ansvar att hans varor är OK, än att jag ska behöva be om makrofotografier på varenda liten detalj. har aldrig sålt något på eBay, bara handlat, så det kan man ju såklart ha med sig.
Jag är nöjd om jag får tillbaka det jag betalat exl. tull och frakt. Om det nu är han som själv suttit och filat får väl sankte per eller dolly parton eller vem det nu är man träffar när man lämnat in, läxa upp honom.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: eBay skurkar

Post by Ronny » 09 Oct 2011 16:20

euskadi wrote:
ett tips är att skicka tillbaka med tracking number för att vara på säkra sidan att prylen ej 'kommer bort'. ofta råkar den göra just det göra det vid dispyter.
Jo det kräver ebay/paypal vid en dispyt att man uppger till dem tracking nummer.
En idiot (ty det var han) som köpte en NOS Moser tröja av mig i USA var inte nöjd.
Han öppnade en dispyt som gick till hans favör. De bad honom att returnera tröjan till mig och uppge tracking nummer. Då skulle han få sina slantar tillbaka men returfrakten fick han stå för själv vilket han verkade inte vilja för det blev tyst och ingen tracking nummer dök upp. Så han fick behålla tröjan som han själv senare sålde för nästan det dubbla det svinet.
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: eBay skurkar

Post by Muffat Stål » 09 Oct 2011 18:41

Råkat ut för exakt samma sak. Säljaren var en storfräsare med 500 i feedback men sjukt dålig på att svara på mail. Fick såklart inget svar av honom och snart försvann han också från Ebay. Fick pedalerna billigt och orkade inte meka.

Lösning: jag tänker att jag kör med ett par Pista-pedaler, funkar utmärkt!
The thigh's the limit

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: eBay skurkar

Post by laban » 09 Oct 2011 19:00

Ebay är såklart inte på långa vägar perfekt men har haft väldigt lite problem trots en massa handel.

Enda ggn jag blev riktigt förvånad och lack över ngt på ebay var när en säljare skulle skicka ett nytt sugino grand mighty vevparti med klinga för Buy it now. (dessutom var säljaren en powerseller med butik).

Fick endast vevar och sälljaren svarade inte på mail lr kontakt. Gick till pp dispute men han fick rätt trots att han inte bestred att han inte skickat klingan samt att ebay annonsen fanns kvar där det tydligt stod att priset gällde vevar+klinga.

Då undrar man liksom om man ngnsin kan vinna en dispute mot en powerseller..

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: eBay skurkar

Post by carlhenrik » 09 Oct 2011 20:27

solomon wrote:Har man rätt att kräva tillbaka fraktkostnad också? Tull?
Tullen kan du kanske få tillbaka av Tullverket/Posten om du ger dem något bevis på att varan du tagit emot, och betalat tull för, var fel och returnerats.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: eBay skurkar

Post by abacaxi » 09 Oct 2011 21:20

just i det här fallet är det väl på gränsen eftersom det stod fel i annonsen men annars tycker jag man ska ta ett väldigt stort ansvar som köpare. du har ju ofta mycket bättre koll på grejerna än säljaren som ofta säljer hundratals grejer utan att kolla så noga (not tested, as is, no returns). fråga om allt innan, kolla på bilderna, utgå från att alla luras, osv. jag har också använt ebay i typ 15 år och både gjort sanslösa fynd och blivit ganska lurad. så länge inget bedrägeri är inblandat får man digga läget oavsett tycker jag. och sälja vidare och hoppas någon annan är en ännu större sucker. ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

pärspektiv
Posts: 151
Joined: 06 Apr 2010 14:55
Location: Falkenberg

Re: eBay skurkar

Post by pärspektiv » 30 May 2012 12:18

Jag behöver lite hjälp här. Köpte ett par ramväxelreglage, som enligt säljaren var "used", men "in full working order". När jag fick hem dem och skulle montera visade det sig brickan mellan ram och reglage fattas, vilket gjorde reglagen helt oanvändbara, även om de delar som var med fungerade som de skulle. När jag tittade på annonsen igen, såg jag på bilderna att de saknade delarna inte fanns med, så säljaren har ju inte försökt luras. Dock undrar jag om inte fullt fungerande skick borde innebära kompletta prylar? När jag säljer saker brukar jag försöka påpeka fel och brister, för att undvika missförstånd.
Jag har inte gett några stora summor för reglagen, och vet inte om jag orkar krångla med att skicka tillbaka. Frågan är väl mest vilket omdöme säljaren har förtjänat. Ge mig råd!
Annonsen finns här:
http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... TQ:DE:1123
_______________________________________________________
http://entimmeasfalt.wordpress.com/

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: eBay skurkar

Post by Ronny » 30 May 2012 14:28

Tjänar lite till att ge negativ feedback om man inte först tar kontakt med säljaren och frågar. Att öppna en ¨dispute¨ är nog ingen idé när delen som saknas inte finns med på fotot trots att den bör finnas enligt hans beskrivning av ett fungerande reglage.
Мясо это убийство

Post Reply