Byggtråd: Derny
Re: Byggtråd: Derny
Äntligen!
GRATTIS!
Hojta innan du åker till Falun, jag vill hänga på.
GRATTIS!
Hojta innan du åker till Falun, jag vill hänga på.
Re: Byggtråd: Derny
Underbart ju! Grymt jobbat, ChRobin!
För nyfikenhetens skull, hur mycket har pengar har du lagt på den totalt, skulle du tro?
För nyfikenhetens skull, hur mycket har pengar har du lagt på den totalt, skulle du tro?
Re: Byggtråd: Derny
^ slutade på ca 4800:- i inköpta delar. Sen har jag fått en hel del prylar och gjort byten osv.
Och då vill jag ju i samma veva tacka alla som hjälp till på olika sätt.
Och då vill jag ju i samma veva tacka alla som hjälp till på olika sätt.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd: Derny
Wow! Minst tusen bra och som Bankiren nämnde...kul att få vara med på projektet genom delar.
Re: Byggtråd: Derny
En fråga bara, varför byggde man dernys på det viset? de liknar ju inget annat i motorcykelväg?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
Re: Byggtråd: Derny
Efter att ha åkt runt på dernyn ett tag nu tänkte jag ge mig på en liten utvärdering:
Som planerat har jag använt moppen som ett bruksfordon, tagit mig från a-b i stan, åkt till jobbet, till gymmet osv. Allt har funkar bra, självklart lite missöden här och där men över lag så har det varit förvånansvärt lite meckande. Fick en spricka i tanken efter en transport skada men inget som inget gick att fixa på en kväll.
Den går väldigt bra tycker jag, rapp och hänger med i trafiken bra. Har toppat 71km/h men annars rullar man runt i 0-50km/h i stan.
Det är väldigt kul med motorer helt enkelt!
Enda nackdelen är att den inte är direkt diskret.... Halva gatan stannar och tittar när man smattrar förbi... Men om man vill ha nått diskret kanske man inte ska åka runt på en trimmad Derny i rainbowsparkle glitter lack....
Överlag mycket nöjd med det här projeket. Väldigt kul att bygga och ännu roligare att
köra.
Fick lite uppmärksamhet i svenska motor tidningen Gasoline. Nog första och sista gången man ser NJS i den tidningen.
/ ChRobin
Som planerat har jag använt moppen som ett bruksfordon, tagit mig från a-b i stan, åkt till jobbet, till gymmet osv. Allt har funkar bra, självklart lite missöden här och där men över lag så har det varit förvånansvärt lite meckande. Fick en spricka i tanken efter en transport skada men inget som inget gick att fixa på en kväll.
Den går väldigt bra tycker jag, rapp och hänger med i trafiken bra. Har toppat 71km/h men annars rullar man runt i 0-50km/h i stan.
Det är väldigt kul med motorer helt enkelt!
Enda nackdelen är att den inte är direkt diskret.... Halva gatan stannar och tittar när man smattrar förbi... Men om man vill ha nått diskret kanske man inte ska åka runt på en trimmad Derny i rainbowsparkle glitter lack....
Överlag mycket nöjd med det här projeket. Väldigt kul att bygga och ännu roligare att
köra.
Fick lite uppmärksamhet i svenska motor tidningen Gasoline. Nog första och sista gången man ser NJS i den tidningen.
/ ChRobin
Re: Byggtråd: Derny
Enastående bygge!
Utsökt balans mellan detaljer och helhet, tradition och egna idéer.
Hur många timmar har du uppskattningsvis lagt ner för att bygga denna derny?
Utsökt balans mellan detaljer och helhet, tradition och egna idéer.
Hur många timmar har du uppskattningsvis lagt ner för att bygga denna derny?
Re: Byggtråd: Derny
De byggdes helt utifrån att ge draghjälp åt cyklister, och man hade nog tidigt märkt att ju mer upprätt, lågt, och långt bak föraren satt, desto bättre blev baksuget. Och så gjordes de med ett fixednav och cykeltrampor så att föraren skulle kunna känna av och hålla en jämn hastighet, allt för att underlätta för de som låg bakom.merkur wrote:En fråga bara, varför byggde man dernys på det viset? de liknar ju inget annat i motorcykelväg?