Byggtråd: Derny
Re: Byggtråd: Derny
^ Exakt, bara 2mm i nippel ändan. Det är ju där den behöver vara större.
Re: Byggtråd: Derny
Igår bar det av med frugan till Gustavsberg för att gå på nån julmarknad. Dessvärre blev vår mista trött och jag behövde gå en barnvagns promenad. Det blev en promenad till Biltema....där jag köpte ett bensinfilter.
Re: Byggtråd: Derny
Mera delar trillar in. Nu var det dags för en Magura choke spak som ska agera gasreglage. Det handlar alltså om ett gasreglage utan returfjäder, misstänker att man kör så för att kunna hålla jämn fart + att man ska kunna finlira hastigheten. Det kommer vara som att köra med hängd gas hela tiden...säkert lite läskigt i början. Och inte nog med det, sen kör Dernys med för mig reglages felvänt. Man ger mer gas genom att dra spaken emot sig. Precis tvärt om mot ett vanligt tumreglage...Också lite läskigt i början.
Här två bilder på liknande reglage moddade efter förarens önskemål
Här två bilder på liknande reglage moddade efter förarens önskemål
Re: Byggtråd: Derny
Det finns delade gasvajrar till tvåtaktare för "separat oljesmörjning" då kan du ha både semestergas och gasrulle, kanske är ett alternativ?
Re: Byggtråd: Derny
Igår blev det ett besök hos Roffes här på söder. Super skön butik med otroligt trevlig personal. Lite kul är att farsan köpte moppe delar från samma Roffes för ca 45år sen på samma adress.
Det blev ett par broms handtag, eller egentligen ett broms och ett kopplings handtag men på dernyn kommer båda vara broms. Super fina fyrfinger i kromat stål. Bra pris desutom, 140:- /st.
Sen kunde jag inte låta bli. Dom sålde ut lite olika flake lacker på sprayburk. Så jag slog till på en Tiddly Pink. Burkarna är ganska gamla så man måste värma upp dom lite och skaka utav bara helvete. Men resultatet kan tydligen bli riktigt bra. Spännande!!
Det blev ett par broms handtag, eller egentligen ett broms och ett kopplings handtag men på dernyn kommer båda vara broms. Super fina fyrfinger i kromat stål. Bra pris desutom, 140:- /st.
Sen kunde jag inte låta bli. Dom sålde ut lite olika flake lacker på sprayburk. Så jag slog till på en Tiddly Pink. Burkarna är ganska gamla så man måste värma upp dom lite och skaka utav bara helvete. Men resultatet kan tydligen bli riktigt bra. Spännande!!
Re: Byggtråd: Derny
Rätt otippad boutique-kasse för en motorhandlare!
Re: Byggtråd: Derny
Sakta men säker (med betoning på sakta) går byggandet vidare.
Hittade dom där tjocka ekrarna hos en butik i Kristianstad så dom borde komma på posten vilken dag som helst. Under tiden så har jag förberett baknavet för hjulbyggnad.
Har märkt att moppe delar över lag är ganska yxiga i finishen om man jämför med cykel delar. Porig aluminium och gjutränder hör till vardagen. Baknavet hade dessutom nån konstig silver grå lack på sig. Det visade sig bara vara ett tunt lager färg som gick lätt att få bort. Sen blev det lite polering av navet. Inget överdrivet men ändå blankt och en mycket mer "levande" yta än den där tråkiga lacken.
Polerhörnan
På med med kuggen för cykel sidan. Ett ruffigt 18t passar perfa. Fett på gängornaa sen dra för kung och fosterland. Sen på med en låsring från ett vevlager och dra för kung och fosterland igen. Det blir alltså en självmordslösning, men det kommer inte ställa till några problem då det inte kommer vara speciellt mycket belastning på det där drevet.
Sen har jag provmontarat det nya styrlagret och gaffeln. Var tvungen att kapa styrröret då det var för långt för gaffeln. När jag hade kapat röret upptäckte jag att det var avsmalnat i varje ända där lagerkopparna ska sitta. Så jag blev tvungen att svarva lite på ena koppen för att den skulle passa.
Provmonterade med framhjulet. Ser helt ok ut. Kommer behöva fixa lite i baktriangeln men över lag stämmer det. Kommer köra med horizontellt topprör till skillnad från många derny's som kör med slopat. Passade helt enkelt bätte på den här ramen att köra horizontellt. Kommer bli lite tightare för motorn också om man jämför men jag tror det blir bra.
Så fort jag svetsat och lött klar ramen kommer bygget ta ett jätte kliv framåt då jag kan montera nästan allt på ett svep.
Hittade dom där tjocka ekrarna hos en butik i Kristianstad så dom borde komma på posten vilken dag som helst. Under tiden så har jag förberett baknavet för hjulbyggnad.
Har märkt att moppe delar över lag är ganska yxiga i finishen om man jämför med cykel delar. Porig aluminium och gjutränder hör till vardagen. Baknavet hade dessutom nån konstig silver grå lack på sig. Det visade sig bara vara ett tunt lager färg som gick lätt att få bort. Sen blev det lite polering av navet. Inget överdrivet men ändå blankt och en mycket mer "levande" yta än den där tråkiga lacken.
Polerhörnan
På med med kuggen för cykel sidan. Ett ruffigt 18t passar perfa. Fett på gängornaa sen dra för kung och fosterland. Sen på med en låsring från ett vevlager och dra för kung och fosterland igen. Det blir alltså en självmordslösning, men det kommer inte ställa till några problem då det inte kommer vara speciellt mycket belastning på det där drevet.
Sen har jag provmontarat det nya styrlagret och gaffeln. Var tvungen att kapa styrröret då det var för långt för gaffeln. När jag hade kapat röret upptäckte jag att det var avsmalnat i varje ända där lagerkopparna ska sitta. Så jag blev tvungen att svarva lite på ena koppen för att den skulle passa.
Provmonterade med framhjulet. Ser helt ok ut. Kommer behöva fixa lite i baktriangeln men över lag stämmer det. Kommer köra med horizontellt topprör till skillnad från många derny's som kör med slopat. Passade helt enkelt bätte på den här ramen att köra horizontellt. Kommer bli lite tightare för motorn också om man jämför men jag tror det blir bra.
Så fort jag svetsat och lött klar ramen kommer bygget ta ett jätte kliv framåt då jag kan montera nästan allt på ett svep.
Re: Byggtråd: Derny
Idag satte min annars väldigt förstående fru ner foten.
-Om jag hör ett till sånt där moppe ljud från datorn går jag och DÖR!!!!!
Det var alltså dom här filmerna jag såg på högsta volym på datorn...
Hur som väldigt imponerande att kräma ur över 20hästar ur en 50cc!
Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
-Om jag hör ett till sånt där moppe ljud från datorn går jag och DÖR!!!!!
Det var alltså dom här filmerna jag såg på högsta volym på datorn...
Hur som väldigt imponerande att kräma ur över 20hästar ur en 50cc!
Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
Re: Byggtråd: Derny
På nåt vis är det just det att det är en 50cc motor som gör det så bra!
Budfab har gjort några rätt snygga hembyggen med..
Budfab har gjort några rätt snygga hembyggen med..
- starground
- Posts: 231
- Joined: 12 Nov 2009 16:55
- Location: Vasastan, Stockholm
Re: Byggtråd: Derny
Jag hoppas du sett filmen Citronträd och motorolja (The Worlds Fastest Indian) med Anthony Hopkins!chrobin wrote: Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byggtråd: Derny
Det har han.starground wrote:Jag hoppas du sett filmen Citronträd och motorolja (The Worlds Fastest Indian) med Anthony Hopkins!chrobin wrote: Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
Re: Byggtråd: Derny
hjulbygge...
Bakhjulet består av ett Puch maxi moppenav för pedaltramp och en gammal Westwoodfälg i 650B (584mm). Westwoodfälg är en gammal typ av enkelbottnad plåtfälgdå avsedd för navbroms då den saknar bromyta.
För att göra en låååång historia kort så fick jag tag på rätt ekrar och nipplar hos Gamla Stans Cykel. Nippelhålet i fälgen är 6mm stort!! Så innan jag hittade rätt nipplar han jag både beställa olika nipplar och tillverka egna brickor....
Men som sagt, efter mycket om och men är ny hjulet uppbyggt och det blev bra.
Fick börja med att fixa till navet.
Tillverkning av brickor som sedan inte behövdes
Ett gäng ekrar från Kristianstad som inte funkade...
En av dom fyra gångerna jag har ekrat upp hjulhelvetet...
En uppsättning av ekrar i oljebad. Dom här var förstås fel...
Hittade rätt ekrar och nipplar hos Gamla Stans cykel
Ny kamera!! Mycket bättre bilder från och med nu.
Moppe drevet bultas fast. Tog några försök innan jag kom på hur jag skulle ekra så att ekrarna inte korsade bulthålen.
Komplett bakhjul med broms
Har även hållit på lite med ramen. Här är baktriangeln bortsågad.
Extremt rörig verkstad...
Här ska det lödas fast igen.
Bakhjulet består av ett Puch maxi moppenav för pedaltramp och en gammal Westwoodfälg i 650B (584mm). Westwoodfälg är en gammal typ av enkelbottnad plåtfälgdå avsedd för navbroms då den saknar bromyta.
För att göra en låååång historia kort så fick jag tag på rätt ekrar och nipplar hos Gamla Stans Cykel. Nippelhålet i fälgen är 6mm stort!! Så innan jag hittade rätt nipplar han jag både beställa olika nipplar och tillverka egna brickor....
Men som sagt, efter mycket om och men är ny hjulet uppbyggt och det blev bra.
Fick börja med att fixa till navet.
Tillverkning av brickor som sedan inte behövdes
Ett gäng ekrar från Kristianstad som inte funkade...
En av dom fyra gångerna jag har ekrat upp hjulhelvetet...
En uppsättning av ekrar i oljebad. Dom här var förstås fel...
Hittade rätt ekrar och nipplar hos Gamla Stans cykel
Ny kamera!! Mycket bättre bilder från och med nu.
Moppe drevet bultas fast. Tog några försök innan jag kom på hur jag skulle ekra så att ekrarna inte korsade bulthålen.
Komplett bakhjul med broms
Har även hållit på lite med ramen. Här är baktriangeln bortsågad.
Extremt rörig verkstad...
Här ska det lödas fast igen.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byggtråd: Derny
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Byggtråd: Derny
Dåså. Dags att börja få fart på det här projektet igen.
Börjar med att fixa motorfästerna.
Valde att silverlöda då passningen var av pressfit precision.
Krokiga plattjärn
Genomgående bultar
Mera lödning
Onödigt invecklat gillar vi.
Första stagen monterade
En av tre bultar
Sen dök min ljuddämpare upp. 75:- på tradera. Måste bocka till ett nytt rör, tänker kankse testa att sandfylla och bocka.
Bocka rör till motorfästerna
Fila fila, sen passar den
Improviserade jiggar
Flussad och redo för lödnig
Övre bryggan och dom undre fästerna klara
Ganska mycket meck att få till det här. Tre genomgående bultar måste passa perfekt + att motorn måste bli helt spikrak.
Blev tvunget att göra ett uttag i ramen så att toppen får plats. Visst kunde jag bara filat ner lite på toppens kylflänsar. Men som sagt, varför göra det enkelt. Det ska sedan lödas fast ett lock över hålet.
Och där hänger den
Spikrakt var det
Börjar mäta ut för "buren"
Fick lite hjälp av Bankiren att svetsa fast baktriangeln. Notera dom asymetriska monterade stagen.
Spåren av postcykeln börjar sakta försvinna
En tank, en stänka, en sadelstolpe och sadel sen är vi typ hemma.
Börjar med att fixa motorfästerna.
Valde att silverlöda då passningen var av pressfit precision.
Krokiga plattjärn
Genomgående bultar
Mera lödning
Onödigt invecklat gillar vi.
Första stagen monterade
En av tre bultar
Sen dök min ljuddämpare upp. 75:- på tradera. Måste bocka till ett nytt rör, tänker kankse testa att sandfylla och bocka.
Bocka rör till motorfästerna
Fila fila, sen passar den
Improviserade jiggar
Flussad och redo för lödnig
Övre bryggan och dom undre fästerna klara
Ganska mycket meck att få till det här. Tre genomgående bultar måste passa perfekt + att motorn måste bli helt spikrak.
Blev tvunget att göra ett uttag i ramen så att toppen får plats. Visst kunde jag bara filat ner lite på toppens kylflänsar. Men som sagt, varför göra det enkelt. Det ska sedan lödas fast ett lock över hålet.
Och där hänger den
Spikrakt var det
Börjar mäta ut för "buren"
Fick lite hjälp av Bankiren att svetsa fast baktriangeln. Notera dom asymetriska monterade stagen.
Spåren av postcykeln börjar sakta försvinna
En tank, en stänka, en sadelstolpe och sadel sen är vi typ hemma.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd: Derny
Kolla så du får dit tändstiftshylan till stiftet utan att behöva tilta motorn (men det har du säkert tänkt på)
Btw, torsdag nästa vecka funkar!
Btw, torsdag nästa vecka funkar!
Re: Byggtråd: Derny
Kändes spontant som ett illa valt ställe att göra hål i ramen. Finns det inte risk för att röret blir försvagat? Dessutom med extravikten från motor och en riktig förare..
Brist på riktning kan inte kompenseras med ökad hastighet
Re: Byggtråd: Derny
Tänkte försöka ge mig på en förklaring men en bild säger mer än tüsen ord.forkylt wrote:Kändes spontant som ett illa valt ställe att göra hål i ramen. Finns det inte risk för att röret blir försvagat? Dessutom med extravikten från motor och en riktig förare..