Byggtråd: Derny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 26 Nov 2011 09:07

^ Exakt, bara 2mm i nippel ändan. Det är ju där den behöver vara större.

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 27 Nov 2011 10:07

Igår bar det av med frugan till Gustavsberg för att gå på nån julmarknad. Dessvärre blev vår mista trött och jag behövde gå en barnvagns promenad. Det blev en promenad till Biltema....där jag köpte ett bensinfilter.

Image

Image

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 29 Nov 2011 07:08

Mera delar trillar in. Nu var det dags för en Magura choke spak som ska agera gasreglage. Det handlar alltså om ett gasreglage utan returfjäder, misstänker att man kör så för att kunna hålla jämn fart + att man ska kunna finlira hastigheten. Det kommer vara som att köra med hängd gas hela tiden...säkert lite läskigt i början. Och inte nog med det, sen kör Dernys med för mig reglages felvänt. Man ger mer gas genom att dra spaken emot sig. Precis tvärt om mot ett vanligt tumreglage...Också lite läskigt i början.

Image

Image

Image

Här två bilder på liknande reglage moddade efter förarens önskemål

Image

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 29 Nov 2011 07:42

Det finns delade gasvajrar till tvåtaktare för "separat oljesmörjning" då kan du ha både semestergas och gasrulle, kanske är ett alternativ?

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 30 Nov 2011 11:16

Igår blev det ett besök hos Roffes här på söder. Super skön butik med otroligt trevlig personal. Lite kul är att farsan köpte moppe delar från samma Roffes för ca 45år sen på samma adress.

Image

Det blev ett par broms handtag, eller egentligen ett broms och ett kopplings handtag men på dernyn kommer båda vara broms. Super fina fyrfinger i kromat stål. Bra pris desutom, 140:- /st.

Image

Image

Image

Image

Sen kunde jag inte låta bli. Dom sålde ut lite olika flake lacker på sprayburk. Så jag slog till på en Tiddly Pink. Burkarna är ganska gamla så man måste värma upp dom lite och skaka utav bara helvete. Men resultatet kan tydligen bli riktigt bra. Spännande!!

Image

Image

Image

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Byggtråd: Derny

Post by snarkus » 30 Nov 2011 19:04

Rätt otippad boutique-kasse för en motorhandlare! :)

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 04 Dec 2011 22:24

Sakta men säker (med betoning på sakta) går byggandet vidare.
Hittade dom där tjocka ekrarna hos en butik i Kristianstad så dom borde komma på posten vilken dag som helst. Under tiden så har jag förberett baknavet för hjulbyggnad.
Har märkt att moppe delar över lag är ganska yxiga i finishen om man jämför med cykel delar. Porig aluminium och gjutränder hör till vardagen. Baknavet hade dessutom nån konstig silver grå lack på sig. Det visade sig bara vara ett tunt lager färg som gick lätt att få bort. Sen blev det lite polering av navet. Inget överdrivet men ändå blankt och en mycket mer "levande" yta än den där tråkiga lacken.

Polerhörnan

Image

Image

Image

På med med kuggen för cykel sidan. Ett ruffigt 18t passar perfa. Fett på gängornaa sen dra för kung och fosterland. Sen på med en låsring från ett vevlager och dra för kung och fosterland igen. Det blir alltså en självmordslösning, men det kommer inte ställa till några problem då det inte kommer vara speciellt mycket belastning på det där drevet.

Image

Image

Image

Sen har jag provmontarat det nya styrlagret och gaffeln. Var tvungen att kapa styrröret då det var för långt för gaffeln. När jag hade kapat röret upptäckte jag att det var avsmalnat i varje ända där lagerkopparna ska sitta. Så jag blev tvungen att svarva lite på ena koppen för att den skulle passa.

Image

Image

Provmonterade med framhjulet. Ser helt ok ut. Kommer behöva fixa lite i baktriangeln men över lag stämmer det. Kommer köra med horizontellt topprör till skillnad från många derny's som kör med slopat. Passade helt enkelt bätte på den här ramen att köra horizontellt. Kommer bli lite tightare för motorn också om man jämför men jag tror det blir bra.

Image

Image

Image

Så fort jag svetsat och lött klar ramen kommer bygget ta ett jätte kliv framåt då jag kan montera nästan allt på ett svep.

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 06 Dec 2011 19:30

Idag satte min annars väldigt förstående fru ner foten.
-Om jag hör ett till sånt där moppe ljud från datorn går jag och DÖR!!!!!
Det var alltså dom här filmerna jag såg på högsta volym på datorn...
Hur som väldigt imponerande att kräma ur över 20hästar ur en 50cc!





Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Byggtråd: Derny

Post by K-dregg » 06 Dec 2011 20:33

På nåt vis är det just det att det är en 50cc motor som gör det så bra!

Budfab har gjort några rätt snygga hembyggen med..


User avatar
starground
Posts: 231
Joined: 12 Nov 2009 16:55
Location: Vasastan, Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by starground » 06 Dec 2011 21:15

chrobin wrote: Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
Jag hoppas du sett filmen Citronträd och motorolja (The Worlds Fastest Indian) med Anthony Hopkins! :-)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Derny

Post by ArvidSvensson » 06 Dec 2011 21:24

starground wrote:
chrobin wrote: Så det får nog dröja innan jag drar igång ett sånt projekt..... Men nån gång ska jag till Bonnville Salt Flats och köra nått hembygge.
Jag hoppas du sett filmen Citronträd och motorolja (The Worlds Fastest Indian) med Anthony Hopkins! :-)
Det har han.

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 12 Dec 2011 07:40

hjulbygge...
Bakhjulet består av ett Puch maxi moppenav för pedaltramp och en gammal Westwoodfälg i 650B (584mm). Westwoodfälg är en gammal typ av enkelbottnad plåtfälgdå avsedd för navbroms då den saknar bromyta.
För att göra en låååång historia kort så fick jag tag på rätt ekrar och nipplar hos Gamla Stans Cykel. Nippelhålet i fälgen är 6mm stort!! Så innan jag hittade rätt nipplar han jag både beställa olika nipplar och tillverka egna brickor....
Men som sagt, efter mycket om och men är ny hjulet uppbyggt och det blev bra.

Fick börja med att fixa till navet.

Image

Image

Tillverkning av brickor som sedan inte behövdes

Image

Image

Image


Ett gäng ekrar från Kristianstad som inte funkade...

Image

En av dom fyra gångerna jag har ekrat upp hjulhelvetet...

Image

En uppsättning av ekrar i oljebad. Dom här var förstås fel...

Image

Hittade rätt ekrar och nipplar hos Gamla Stans cykel

Image

Image

Ny kamera!! Mycket bättre bilder från och med nu.

Image

Moppe drevet bultas fast. Tog några försök innan jag kom på hur jag skulle ekra så att ekrarna inte korsade bulthålen.

Image

Image

Komplett bakhjul med broms

Image

Har även hållit på lite med ramen. Här är baktriangeln bortsågad.

Image

Image

Extremt rörig verkstad...

Image

Image

Här ska det lödas fast igen.

Image


chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 12 Dec 2011 11:14

Ja, de också....men det är andra regler när det är en moppe.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd: Derny

Post by Indurain » 12 Dec 2011 17:50

chrobin wrote:Ja, de också....men det är andra regler när det är en moppe.
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 11 Jan 2012 12:57

Dåså. Dags att börja få fart på det här projektet igen.

Börjar med att fixa motorfästerna.

Valde att silverlöda då passningen var av pressfit precision.
Image

Image

Image

Krokiga plattjärn

Image

Image

Genomgående bultar

Image

Image

Mera lödning

Image

Onödigt invecklat gillar vi.

Image

Första stagen monterade

Image

En av tre bultar

Image

Sen dök min ljuddämpare upp. 75:- på tradera. Måste bocka till ett nytt rör, tänker kankse testa att sandfylla och bocka.

Image

Image

Bocka rör till motorfästerna

Image

Fila fila, sen passar den

Image

Image

Improviserade jiggar

Image

Flussad och redo för lödnig

Image

Image

Image

Övre bryggan och dom undre fästerna klara

Image

Ganska mycket meck att få till det här. Tre genomgående bultar måste passa perfekt + att motorn måste bli helt spikrak.

Image

Blev tvunget att göra ett uttag i ramen så att toppen får plats. Visst kunde jag bara filat ner lite på toppens kylflänsar. Men som sagt, varför göra det enkelt. Det ska sedan lödas fast ett lock över hålet.

Image

Och där hänger den

Image

Spikrakt var det

Image

Image

Image

Börjar mäta ut för "buren"

Image

Fick lite hjälp av Bankiren att svetsa fast baktriangeln. Notera dom asymetriska monterade stagen.

Image

Spåren av postcykeln börjar sakta försvinna

Image

Image

Image

En tank, en stänka, en sadelstolpe och sadel sen är vi typ hemma.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by klasolsson » 11 Jan 2012 13:13

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 11 Jan 2012 14:05

Kolla så du får dit tändstiftshylan till stiftet utan att behöva tilta motorn (men det har du säkert tänkt på) :)

Btw, torsdag nästa vecka funkar!

User avatar
forkylt
Posts: 94
Joined: 25 Oct 2011 09:31

Re: Byggtråd: Derny

Post by forkylt » 11 Jan 2012 20:23

Kändes spontant som ett illa valt ställe att göra hål i ramen. Finns det inte risk för att röret blir försvagat? Dessutom med extravikten från motor och en riktig förare..
Brist på riktning kan inte kompenseras med ökad hastighet

User avatar
långan
Posts: 162
Joined: 06 Jan 2010 13:28
Location: Göteborg

Re: Byggtråd: Derny

Post by långan » 12 Jan 2012 00:46

forkylt wrote:Kändes spontant som ett illa valt ställe att göra hål i ramen. Finns det inte risk för att röret blir försvagat? Dessutom med extravikten från motor och en riktig förare..
Tänkte försöka ge mig på en förklaring men en bild säger mer än tüsen ord. :idea:
Image

Post Reply