Byggtråd: Derny

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 04 Oct 2011 00:06

Kan vara, men den har trumbroms både fram och bak. Kanske är sammankopplade till ett reglage?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 04 Oct 2011 07:40

Frambroms, bakbroms, pysen, gasen. => Automat.

Längst ut på högersidan (från föraren sett) ser det ut som en semestergas :) Klart obekvämt i trafiken :D

leopoldi
Posts: 133
Joined: 23 Nov 2010 16:44

Re: Byggtråd: Derny

Post by leopoldi » 04 Oct 2011 08:09

har dom inte fotbroms på dom? känns lite sådär med fastnav i 75 km.
det var då inte det på gammla 98 cc.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Byggtråd: Derny

Post by K-dregg » 04 Oct 2011 12:50

Ok.. Jag gissar på gas och broms på höger sida och broms och koppling på vänster sida.. :D

leopoldi
Posts: 133
Joined: 23 Nov 2010 16:44

Re: Byggtråd: Derny

Post by leopoldi » 04 Oct 2011 18:54

dom ska tillverka ny dernyhojar i belgien någon som har koll på firman?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Byggtråd: Derny

Post by carlhenrik » 04 Oct 2011 21:50


chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 04 Oct 2011 22:29

Just like the cyclists, the Derny pace-makers had their own dress code, as follows:

A woollen, long-sleeved undervest.
A long-sleeved race jersey. If this has pockets, front or rear, they must be stitched up and made unusable
A pair of shorts as used by riders.
A pair of cycling shoes without tongues.
A pair of black or white socks as used by riders.
A pair of cycling or town gloves.
A sprinter-type crash hat.

taget från_
http://www.users.globalnet.co.uk/~pattl ... rc0266.htm

Popp
Posts: 4
Joined: 08 Aug 2011 15:11

Re: Byggtråd: Derny

Post by Popp » 05 Oct 2011 22:12

motorn dom monterar på de där cyklarna heter E50 motorn, och är en puch motor som satt på Puch Maxi
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... C03134.jpg.

det finns med både trampstart och med kickstart. jag har flera år erfarenhet med dom där motorerna. det är super enkla motorer, som kräver noll förståelse i moped motorer. dom är automat och 50 cc. alltså moped motor. finns i mängder. tillverkade från 1967 till 2004 av olika tillverkare (som piaggo, tomos och honda)

http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... dd2002.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... C00043.jpg
ser ut så här lösa


och såhär kan dom se ut om man inspireras av J200E (som postade sin moped i inlägg tidigare i tråden) som jag hittade halv slaktad förra året på en skrot.
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... 0fed9f.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... f09937.jpg

leopoldi
Posts: 133
Joined: 23 Nov 2010 16:44

Re: Byggtråd: Derny

Post by leopoldi » 05 Oct 2011 22:23

på hur många kubik fins det cylindrar till dem ?

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 05 Oct 2011 22:37

Nu har jag fått lite delar.

Det är precis en sån motor som Popp pratar om som jag har inhandlat. Motorn kommer i veckan men redan idag fick jag en ny topp och en ny cylinder på 70cc.
(Ursäkta dom risiga bilderna, måste fixa bättre lyse i verkstan...)

Image

Image

Image

Topprör på g

Image

Äntligen kommer den där fula styrstolpen till användning

Image

Lite packningar

Image

Det excetriska vevlagerhuset som ska monteras

Image

Sakta men säker monteras den ner. Har som mål att göra ca 3saker om dagen på cykeln. Kan vara allt från att mäta nått, köpa en skruv eller beställa nått till att svetsa.
Gäller bara att hålla ett projektet flytande.

Image

Fick även monster klingan som ska sitta på cykeldrivsidan. 76t, den bredvid är 48t...

Image

Popp
Posts: 4
Joined: 08 Aug 2011 15:11

Re: Byggtråd: Derny

Post by Popp » 05 Oct 2011 22:50

förgasare är också något du måste tänka på, bestycka den rätt sen också en del av ställa in motorn rätt.

ett tips är att byta alla lager som finns i motorn, det är 4 st, eller 3 beroende på ålder på motorn. dom finns att köpa på stället där kullager går att köpa, helt vanliga 6203 och ett special som heter 6203 NR med en metalring i.

detta tar max 30 minuter att byta, och gör så du slipper få problem med motorn om den inte är genomgådd redan.

är det k-star cylinder? har varit uppe i 72 km/h med min 70cc kstar och 15 mm förgasare

chrobin

Re: Byggtråd: Derny

Post by chrobin » 05 Oct 2011 23:02

^ Tack för tipsen!
Och ja det är en k-star cylinder. Har tänkt mig en 19mm Bing förgasare.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Derny

Post by Jonatan F » 06 Oct 2011 17:47

Vart lär du dig allt? Är det inte svårt att ta in all kunskap i början?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Popp
Posts: 4
Joined: 08 Aug 2011 15:11

Re: Byggtråd: Derny

Post by Popp » 07 Oct 2011 13:00

tänk på att det som kommer in i motorn måste komma ut, avgasröret kan göra stooor skillnad på effekt. du kan ha en 70cc med 19 mm förgasare perfekt avstämda. men den går inte snabbare än 30 för att avgasröret inte har rätt flöde eller för bra flöde

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Byggtråd: Derny

Post by pjocke » 07 Oct 2011 13:12

Jag ser framför mig ett hydroformat avgassystem...

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Byggtråd: Derny

Post by bankiren » 07 Oct 2011 13:20

Jonatan F wrote:Vart lär du dig allt? Är det inte svårt att ta in all kunskap i början?
Man lär sig av inte vara rädd, plocka isär, fundera, klura och åtrebygga det på ett bättre sätt ;).

sjukt roligt projekt det här chrobin.

ska du löda eller svetsa toppröret?
@fistasthlm

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 07 Oct 2011 13:39

Popp wrote:tänk på att det som kommer in i motorn måste komma ut, avgasröret kan göra stooor skillnad på effekt. du kan ha en 70cc med 19 mm förgasare perfekt avstämda. men den går inte snabbare än 30 för att avgasröret inte har rätt flöde eller för bra flöde
Njae, på en tvåtaktare jobbar avgassystemet med en puls dvs ett övertryck som åker fram och tillbaka och vid det varvtal det funkar perfekt så skapar pulsen ett övertryck vid avgasporten precis när cylindern spolar (dvs när den oförbrända bränlse/luft-blandning (blb) i vevhuset trycker ut den förbrända), för att förhindra att oförbränd blb slinker ut ur cylindern.

Att tillverka expansionskammare till en tvåtaktare är ett trevligt hantverk.

Image

Avgassystemsdesignen på en tvåtaktare är där man hittar mest effektökning på en utan att öka kubiken.

http://www.buildandclick.com/html/more_info.html

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Derny

Post by Ronny » 07 Oct 2011 17:26

chrobins våta dröm.
Image
Мясо это убийство

Popp
Posts: 4
Joined: 08 Aug 2011 15:11

Re: Byggtråd: Derny

Post by Popp » 08 Oct 2011 15:28

Fredde wrote:
Popp wrote:tänk på att det som kommer in i motorn måste komma ut, avgasröret kan göra stooor skillnad på effekt. du kan ha en 70cc med 19 mm förgasare perfekt avstämda. men den går inte snabbare än 30 för att avgasröret inte har rätt flöde eller för bra flöde
Njae, på en tvåtaktare jobbar avgassystemet med en puls dvs ett övertryck som åker fram och tillbaka och vid det varvtal det funkar perfekt så skapar pulsen ett övertryck vid avgasporten precis när cylindern spolar (dvs när den oförbrända bränlse/luft-blandning (blb) i vevhuset trycker ut den förbrända), för att förhindra att oförbränd blb slinker ut ur cylindern.

Att tillverka expansionskammare till en tvåtaktare är ett trevligt hantverk.

[img]http://www.nikonexhausts.co.uk.....fullres/rd500gp.jpg[/img]

Avgassystemsdesignen på en tvåtaktare är där man hittar mest effektökning på en utan att öka kubiken.

http://www.buildandclick.com/html/more_info.html

ja, jag vet, har byggt 4-5 stycken avgasrör. avstämda. expansionavgasrör. men man behöver inte ha det, men det är gratis extra hästar att ha ett avstämt avgasrör, har du ett rakt rör bara ut så kommer mopeden gå sämre, men har du exempelvis en ljuddämpare så blir det lite motryck och då får du mer effekt. men klart bäst effekt får du om du har ett avstämd expansionavgasrör. det är lite överkurs, då måste man mäta spolportar, TDC och sånna grejer.


edit: tanka ner det här excel dokumentet och sånt, så kan du få reda på hur du maxar din motor om du har ork att mäta och sånt. den nämns längre upp i tråden av skaparen bakom dokumentet. lite av en enkel bibel
medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/ligist.xls

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Derny

Post by Fredde » 08 Oct 2011 16:18

Popp wrote: ja, jag vet, har byggt 4-5 stycken avgasrör. avstämda. expansionavgasrör. men man behöver inte ha det, men det är gratis extra hästar att ha ett avstämt avgasrör, har du ett rakt rör bara ut så kommer mopeden gå sämre, men har du exempelvis en ljuddämpare så blir det lite motryck och då får du mer effekt. men klart bäst effekt får du om du har ett avstämd expansionavgasrör. det är lite överkurs, då måste man mäta spolportar, TDC och sånna grejer.
Hänger nog inte riktigt med på hur du menar med mottryck och ljuddämpare.

Ljuddämparen är ju normalt bara en del av röret som är perforerat och har ull på utsidan för att dämpa ljudet. Vill man bara evakuera avgaserna så snabbt som möjligt är ju ett rör med ökande diameter att önska (som på tex dragbikes) men det handlar ju uteslutande om 4-t motorer. Om effekten ökar av dåligt flöde i avgasröret så tyder ju det på för hög duration på avgasporten (eller liknande).

För TS är överkurs det samma som grundkurs ;)

Post Reply