Byggtråd: Derny
Re: Byggtråd: Derny
Kan vara, men den har trumbroms både fram och bak. Kanske är sammankopplade till ett reglage?
Re: Byggtråd: Derny
Frambroms, bakbroms, pysen, gasen. => Automat.
Längst ut på högersidan (från föraren sett) ser det ut som en semestergas Klart obekvämt i trafiken
Längst ut på högersidan (från föraren sett) ser det ut som en semestergas Klart obekvämt i trafiken
Re: Byggtråd: Derny
har dom inte fotbroms på dom? känns lite sådär med fastnav i 75 km.
det var då inte det på gammla 98 cc.
det var då inte det på gammla 98 cc.
Re: Byggtråd: Derny
Ok.. Jag gissar på gas och broms på höger sida och broms och koppling på vänster sida..
Re: Byggtråd: Derny
dom ska tillverka ny dernyhojar i belgien någon som har koll på firman?
- carlhenrik
- Posts: 918
- Joined: 06 Nov 2007 21:38
- Location: Sthlm
Re: Byggtråd: Derny
Hjälmtips från Ronny: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 01#p122401
Re: Byggtråd: Derny
Just like the cyclists, the Derny pace-makers had their own dress code, as follows:
A woollen, long-sleeved undervest.
A long-sleeved race jersey. If this has pockets, front or rear, they must be stitched up and made unusable
A pair of shorts as used by riders.
A pair of cycling shoes without tongues.
A pair of black or white socks as used by riders.
A pair of cycling or town gloves.
A sprinter-type crash hat.
taget från_
http://www.users.globalnet.co.uk/~pattl ... rc0266.htm
A woollen, long-sleeved undervest.
A long-sleeved race jersey. If this has pockets, front or rear, they must be stitched up and made unusable
A pair of shorts as used by riders.
A pair of cycling shoes without tongues.
A pair of black or white socks as used by riders.
A pair of cycling or town gloves.
A sprinter-type crash hat.
taget från_
http://www.users.globalnet.co.uk/~pattl ... rc0266.htm
Re: Byggtråd: Derny
motorn dom monterar på de där cyklarna heter E50 motorn, och är en puch motor som satt på Puch Maxi
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... C03134.jpg.
det finns med både trampstart och med kickstart. jag har flera år erfarenhet med dom där motorerna. det är super enkla motorer, som kräver noll förståelse i moped motorer. dom är automat och 50 cc. alltså moped motor. finns i mängder. tillverkade från 1967 till 2004 av olika tillverkare (som piaggo, tomos och honda)
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... dd2002.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... C00043.jpg
ser ut så här lösa
och såhär kan dom se ut om man inspireras av J200E (som postade sin moped i inlägg tidigare i tråden) som jag hittade halv slaktad förra året på en skrot.
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... 0fed9f.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... f09937.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... C03134.jpg.
det finns med både trampstart och med kickstart. jag har flera år erfarenhet med dom där motorerna. det är super enkla motorer, som kräver noll förståelse i moped motorer. dom är automat och 50 cc. alltså moped motor. finns i mängder. tillverkade från 1967 till 2004 av olika tillverkare (som piaggo, tomos och honda)
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... dd2002.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... C00043.jpg
ser ut så här lösa
och såhär kan dom se ut om man inspireras av J200E (som postade sin moped i inlägg tidigare i tråden) som jag hittade halv slaktad förra året på en skrot.
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... 0fed9f.jpg
http://i158.photobucket.com/albums/t88/ ... f09937.jpg
Re: Byggtråd: Derny
på hur många kubik fins det cylindrar till dem ?
Re: Byggtråd: Derny
Nu har jag fått lite delar.
Det är precis en sån motor som Popp pratar om som jag har inhandlat. Motorn kommer i veckan men redan idag fick jag en ny topp och en ny cylinder på 70cc.
(Ursäkta dom risiga bilderna, måste fixa bättre lyse i verkstan...)
Topprör på g
Äntligen kommer den där fula styrstolpen till användning
Lite packningar
Det excetriska vevlagerhuset som ska monteras
Sakta men säker monteras den ner. Har som mål att göra ca 3saker om dagen på cykeln. Kan vara allt från att mäta nått, köpa en skruv eller beställa nått till att svetsa.
Gäller bara att hålla ett projektet flytande.
Fick även monster klingan som ska sitta på cykeldrivsidan. 76t, den bredvid är 48t...
Det är precis en sån motor som Popp pratar om som jag har inhandlat. Motorn kommer i veckan men redan idag fick jag en ny topp och en ny cylinder på 70cc.
(Ursäkta dom risiga bilderna, måste fixa bättre lyse i verkstan...)
Topprör på g
Äntligen kommer den där fula styrstolpen till användning
Lite packningar
Det excetriska vevlagerhuset som ska monteras
Sakta men säker monteras den ner. Har som mål att göra ca 3saker om dagen på cykeln. Kan vara allt från att mäta nått, köpa en skruv eller beställa nått till att svetsa.
Gäller bara att hålla ett projektet flytande.
Fick även monster klingan som ska sitta på cykeldrivsidan. 76t, den bredvid är 48t...
Re: Byggtråd: Derny
förgasare är också något du måste tänka på, bestycka den rätt sen också en del av ställa in motorn rätt.
ett tips är att byta alla lager som finns i motorn, det är 4 st, eller 3 beroende på ålder på motorn. dom finns att köpa på stället där kullager går att köpa, helt vanliga 6203 och ett special som heter 6203 NR med en metalring i.
detta tar max 30 minuter att byta, och gör så du slipper få problem med motorn om den inte är genomgådd redan.
är det k-star cylinder? har varit uppe i 72 km/h med min 70cc kstar och 15 mm förgasare
ett tips är att byta alla lager som finns i motorn, det är 4 st, eller 3 beroende på ålder på motorn. dom finns att köpa på stället där kullager går att köpa, helt vanliga 6203 och ett special som heter 6203 NR med en metalring i.
detta tar max 30 minuter att byta, och gör så du slipper få problem med motorn om den inte är genomgådd redan.
är det k-star cylinder? har varit uppe i 72 km/h med min 70cc kstar och 15 mm förgasare
Re: Byggtråd: Derny
^ Tack för tipsen!
Och ja det är en k-star cylinder. Har tänkt mig en 19mm Bing förgasare.
Och ja det är en k-star cylinder. Har tänkt mig en 19mm Bing förgasare.
Re: Byggtråd: Derny
Vart lär du dig allt? Är det inte svårt att ta in all kunskap i början?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Byggtråd: Derny
tänk på att det som kommer in i motorn måste komma ut, avgasröret kan göra stooor skillnad på effekt. du kan ha en 70cc med 19 mm förgasare perfekt avstämda. men den går inte snabbare än 30 för att avgasröret inte har rätt flöde eller för bra flöde
Re: Byggtråd: Derny
Jag ser framför mig ett hydroformat avgassystem...
Re: Byggtråd: Derny
Man lär sig av inte vara rädd, plocka isär, fundera, klura och åtrebygga det på ett bättre sätt .Jonatan F wrote:Vart lär du dig allt? Är det inte svårt att ta in all kunskap i början?
sjukt roligt projekt det här chrobin.
ska du löda eller svetsa toppröret?
@fistasthlm
Re: Byggtråd: Derny
Njae, på en tvåtaktare jobbar avgassystemet med en puls dvs ett övertryck som åker fram och tillbaka och vid det varvtal det funkar perfekt så skapar pulsen ett övertryck vid avgasporten precis när cylindern spolar (dvs när den oförbrända bränlse/luft-blandning (blb) i vevhuset trycker ut den förbrända), för att förhindra att oförbränd blb slinker ut ur cylindern.Popp wrote:tänk på att det som kommer in i motorn måste komma ut, avgasröret kan göra stooor skillnad på effekt. du kan ha en 70cc med 19 mm förgasare perfekt avstämda. men den går inte snabbare än 30 för att avgasröret inte har rätt flöde eller för bra flöde
Att tillverka expansionskammare till en tvåtaktare är ett trevligt hantverk.
Avgassystemsdesignen på en tvåtaktare är där man hittar mest effektökning på en utan att öka kubiken.
http://www.buildandclick.com/html/more_info.html
Re: Byggtråd: Derny
Fredde wrote:Njae, på en tvåtaktare jobbar avgassystemet med en puls dvs ett övertryck som åker fram och tillbaka och vid det varvtal det funkar perfekt så skapar pulsen ett övertryck vid avgasporten precis när cylindern spolar (dvs när den oförbrända bränlse/luft-blandning (blb) i vevhuset trycker ut den förbrända), för att förhindra att oförbränd blb slinker ut ur cylindern.Popp wrote:tänk på att det som kommer in i motorn måste komma ut, avgasröret kan göra stooor skillnad på effekt. du kan ha en 70cc med 19 mm förgasare perfekt avstämda. men den går inte snabbare än 30 för att avgasröret inte har rätt flöde eller för bra flöde
Att tillverka expansionskammare till en tvåtaktare är ett trevligt hantverk.
[img]http://www.nikonexhausts.co.uk.....fullres/rd500gp.jpg[/img]
Avgassystemsdesignen på en tvåtaktare är där man hittar mest effektökning på en utan att öka kubiken.
http://www.buildandclick.com/html/more_info.html
ja, jag vet, har byggt 4-5 stycken avgasrör. avstämda. expansionavgasrör. men man behöver inte ha det, men det är gratis extra hästar att ha ett avstämt avgasrör, har du ett rakt rör bara ut så kommer mopeden gå sämre, men har du exempelvis en ljuddämpare så blir det lite motryck och då får du mer effekt. men klart bäst effekt får du om du har ett avstämd expansionavgasrör. det är lite överkurs, då måste man mäta spolportar, TDC och sånna grejer.
edit: tanka ner det här excel dokumentet och sånt, så kan du få reda på hur du maxar din motor om du har ork att mäta och sånt. den nämns längre upp i tråden av skaparen bakom dokumentet. lite av en enkel bibel
medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/ligist.xls
Re: Byggtråd: Derny
Hänger nog inte riktigt med på hur du menar med mottryck och ljuddämpare.Popp wrote: ja, jag vet, har byggt 4-5 stycken avgasrör. avstämda. expansionavgasrör. men man behöver inte ha det, men det är gratis extra hästar att ha ett avstämt avgasrör, har du ett rakt rör bara ut så kommer mopeden gå sämre, men har du exempelvis en ljuddämpare så blir det lite motryck och då får du mer effekt. men klart bäst effekt får du om du har ett avstämd expansionavgasrör. det är lite överkurs, då måste man mäta spolportar, TDC och sånna grejer.
Ljuddämparen är ju normalt bara en del av röret som är perforerat och har ull på utsidan för att dämpa ljudet. Vill man bara evakuera avgaserna så snabbt som möjligt är ju ett rör med ökande diameter att önska (som på tex dragbikes) men det handlar ju uteslutande om 4-t motorer. Om effekten ökar av dåligt flöde i avgasröret så tyder ju det på för hög duration på avgasporten (eller liknande).
För TS är överkurs det samma som grundkurs