Byggtråd: Colnago Pista

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Gustav » 21 Oct 2011 11:32

Viggen wrote:
Kan ju vara så att någon någongång haft en 27,0 i länge och därmed klämt ihop ramen lite "semi-permanent". Vet att jag kämpade med min Viner i Columbus SL (också 27,2) som nog genomgått samma behandling som din, kan vara värt att kolla upp lite och kanske brotcha?
Tror också på något sånt, det har nästan varit standard på mina stålramar. Ta med stolpen till någon som brotchar så får du perfect fit.
Image

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 21 Oct 2011 13:04

Brotch, är det någon slags slip/svarv? Nu har jag ju precis sålt stolpen för att den var "fel"... He. Det positiva är väl att jag nu har pengar fram till lön :?

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 21 Oct 2011 13:33

FabianK wrote:Brotch, är det någon slags slip/svarv? Nu har jag ju precis sålt stolpen för att den var "fel"... He. Det positiva är väl att jag nu har pengar fram till lön :?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Brotsch

Image

chrobin

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by chrobin » 21 Oct 2011 14:28

Om man tittar på bilden i första inlägget så ser röret lite ihopklämd ut tycker jag.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Indurain » 21 Oct 2011 14:30

Antagligen någon klåpare som har monterat en 26.8 stolpe och därigenom deformerat
röret (motsvarande längd på slitsen).

här är ett extremt exempel:

Rule #242 - More is good ... all is better.

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 21 Oct 2011 14:45

Indurain wrote:Antagligen någon klåpare som har monterat en 26.8 stolpe och därigenom deformerat
röret (motsvarande längd på slitsen).

här är ett extremt exempel:


Säkert suttit någon för smal otidsenlig superglossy aerostolpe innan då.
Innan man hunnit reagera blir man uppringd och får hjälp med brotchning av chrobin, för bra för att vara sant! Kan väl motivera namnet Vinterpyssel om jag köper sådär max en pryl i taget fram till mars nu då.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 31 Oct 2011 08:13

Budade på en 3ttt pista combo för dig men ser nu att du redan funnit ett. Tur att snajpern ballade ur. :wink:

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 31 Oct 2011 20:19

Fixen wrote:Budade på en 3ttt pista combo för dig men ser nu att du redan funnit ett. Tur att snajpern ballade ur. :wink:
Trevligt, och tur! Ja, väntar på att en avi ska trilla ner när som helst. Har tagit ett tag, som det brukar från staterna.

Fick tillbaka ramen brotchad och uttänjd av chrobin i förra veckan. Får väl dra ut på det här projektet och köpa ny stolpe och sadel efter nyår :shock:

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 13 Nov 2011 14:33

Hur svårt ungefär ska det var att trycka fast nedre lagerbanan på gaffeln? Det går uppenbarligen inte enbart med händerna. Knallade ner till min lbs och bad dem försöka. Ingen lycka. "Du måste slipa här, sen kan du knacka runt med en hammare." Slipa på gaffeln? Åker till en mer kunnig lbs imorgon istället.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Byggtråd: Colnago Pista

Post by Ronny » 13 Nov 2011 15:36

Har många gånger slipat på gaffeln för att få på lagerbanan. Att bruka övervåld ska inte behövas utan den ska gå på med lätt kraft. Bättre att lära sig meka själv och dra slutsatser än vandra mellan olika mekar.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.339446,13.844109
Мясо это убийство

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by Nils » 13 Nov 2011 15:42

På cykelverkstäder ska dom ha ett verktyg som ser ut som ett rör som man använder för att bankapå lagerbanan, men det kan ju tänkas att man får brotcha gaffelröret lite..
Jag har fulmekat på lagerbanor mha hammare och dorn, dock får man passa sig så att man inte kommer åt lagerbanan utan håller sig till den inre biten.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Byggtråd: Colnago Pista

Post by Ronny » 13 Nov 2011 15:47

Jo självklart ska man inte slå med hammare eller don men likväl med korrekt verktyg så kan man behöva slipa på gaffeln. Fick senast göra det på min Bottecchia tempo. Så precisa är inte alla stålgafflar att lagerbanan slinter på utan den kan deformeras.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.339400,13.843997
Мясо это убийство

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by Muffat Stål » 13 Nov 2011 18:38

Om du inte hittar en verkstad som först kan avgöra om du behöver brotscha ner gaffeln lite och sen monterar lagret med korrekt verktyg kan du alltid använda dig av ett skruvstäd.
Skruva ihop käftarna precis lagom för att gaffelröret ska gå emellan och kör ner det genom städet till lagerbanan når käftarna. Justera städet så att du inte låser gaffelröret men ändå ligger så tight som möjligt. Knacka sedan på lagerbanan antingen genom att klubba på gaffelkronan eller knacka med själva gaffeln mot städet. Var försiktig bara så den inte går på snett.
The thigh's the limit

niklasz
Posts: 9
Joined: 02 Nov 2011 22:42

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by niklasz » 13 Nov 2011 22:26

Toleranserna på lager passningar brukar vara så att axeln lagret ska monteras på är några hundradelar störren än lagrets inre diameter, där av kan det vara lite trångt vid montage. Prova att lägga gaffeln i frysen över natten för att på så sätt få den att dra ihop sig några hundradelar, lagret i sin tur värmer du försiktigt upp med en blåslampa eller dylikt för att få det att expandera, knacka sedan försiktigt på det på den frusna gaffeln. Kolla bara så att det inte sitter några gummitätningar i lagret som kan brännas sönder.
Värt att testa innan du börjar slipa på gaffeln, svårt att få ogjort ifall att det blir fel....

I övrigt ett trevligt projekt med mkt fina komponent val, blir intressant att se den fram till våren!

// Niklas i form tvåan på din gamla skolan.

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by FabianK » 02 Dec 2011 17:38

I morgon ska jag ta itu med lagerbanan.

Det har varit lite slappt med dokumentation i bildform tycker jag. Bilder är kul. Här kommer de delar som kommit på posten hittills...

Image

Image

Image

Image

Image

Borde man köra dustcaps i aluminium istället?
En annan fråga... Hur ser man egentligen skillnad på Record och Super Record? När det gäller vevarna alltså.

edit: bildlänkar
Last edited by FabianK on 10 Jun 2012 09:49, edited 1 time in total.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by Ronny » 02 Dec 2011 19:35

Dammkapslarna bör definitivt bytas ut för dem där är väl Athena och hör inte hemma på en Pista.
Record och Super Record är identiska så länge de har samma bcd 144 men äldre record före 67 någon gång har bcd 151. Super Record finns även i non fluted både som pista och strada.
Мясо это убийство

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by FabianK » 03 Dec 2011 16:56

Klippte stolpe och sadel till icke överpris, inte varje dag man hittar det på Ebay. Det blev en 3ttt sadel, tunnt vadderad och med svart läder. Gamla loggan matchar den på styrstammen.

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by FabianK » 03 Dec 2011 17:47

Image

Köpte även dustcaps till det här navet. Det ser ut som att det är dags att göra rent innan de ska skruvas dit. Är det lätt att lirka isär och rengöra själv? Läst en del på sheldonbrown.com, men det är ganska generella tips där.
Last edited by FabianK on 10 Jun 2012 09:49, edited 1 time in total.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by Muffat Stål » 03 Dec 2011 20:12

Ronny wrote:Dammkapslarna bör definitivt bytas ut för dem där är väl Athena och hör inte hemma på en Pista.
Record och Super Record är identiska så länge de har samma bcd 144 men äldre record före 67 någon gång har bcd 151. Super Record finns även i non fluted både som pista och strada.
Tror att bcd:n på pistamodellen i och för sig höll sig på 151 en bra bit in på 70-talet, men det är en perentes.

Naven är lätta att meka med, men det krävs nästan ett par för ändamålet specifika, smala nycklar för att få isär dem. Håll reda på kulorna och de andra delarna, vilken sida de satt på mm innan du monterar ihop igen.

Som Ronny säger, köp nya dammkapslar. Då får du fundera på om du ska ha nya eller gamla. Campagnolo bytte ut texten PATENT till BREV 1978. Gissar att du går på de nyare med tanke på andra delar du skaffat. Så här ska de se ut:
Image
The thigh's the limit

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Byggtråd: Colnago Pista

Post by Fixen » 11 Dec 2011 11:29

Snart klar? Verkar ju som alla delarna är inne. :)

Post Reply