Byggtråd: Colnago Pista

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Gustav » 29 Sep 2011 11:53

Fixen wrote: Är inte Gimondi-böjen gjord för halv-pista halv-väg?
Jag vet inte riktigt vad en halv-väg är för något :wink: , men Gimondi-böjen (och Cinelli 65 Criterium som har liknande design) är fördelaktigt vid spurt. Som du ju kanske antyder alltså. Men det är i grunden ett lvg-styre som jag själv använder och är speciellt utmärkt på längre turer tycker jag. Kanske motsatt från vad de tänkt sig från början... Som nämnt finns även ett 3ttt-pistastyre som skiljer sig i geometrin.

Nu har vi kanske grötat till den här fina byggtråden tillräckligt med styren.
Image

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 29 Sep 2011 17:15

Kontaktade du personen ang. pistavevarna Fabian?

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Elmer » 29 Sep 2011 17:56

Image

Var det måhända du som köpte min 3t pistastam? Som inlägg i styrdiskussionen har du här ovan mitt pistastyre, det har inga stämplar utan kom bara med en dekal som tyvärr fallit bort. Men formen är väldigt tydlig med skarp böj och relativt djup bock.

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 29 Sep 2011 19:57

Gustav wrote:
Fixen wrote: Nu har vi kanske grötat till den här fina byggtråden tillräckligt med styren.
Absolut inte, det är lärorikt, skönt att reda ut modellnamn och dess funktioner.

Elmer, det lär nog ha varit jag. Det syns tydligt på bilden det du säger. Min väns styre har två stämplar, likadana, med "3ttt" omringat av kransar. På båda sidorna av ytan där styrstammen sitter. Alltså tror jag att man kan räkna bort samtliga styren med "competizione"-stämpel på ena sidan som landsvägsstyren. Tror.

Det är rätt tunnt med trackstyren på eBay just nu. Men detta var ju tänkt att vara ett långsamt projekt också...

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 29 Sep 2011 20:00

FabianK wrote:
Gustav wrote:
Fixen wrote: Nu har vi kanske grötat till den här fina byggtråden tillräckligt med styren.
Absolut inte, det är lärorikt, skönt att reda ut modellnamn och dess funktioner.

Elmer, det lär nog ha varit jag. Det syns tydligt på bilden det du säger. Min väns styre har två stämplar, likadana, med "3ttt" omringat av kransar. På båda sidorna av ytan där styrstammen sitter. Alltså tror jag att man kan räkna bort samtliga styren med "competizione"-stämpel på ena sidan som landsvägsstyren. Tror.

Det är rätt tunnt med trackstyren på eBay just nu. Men detta var ju tänkt att vara ett långsamt projekt också...
Är du sugen på ett 3TTT Mod 3 styrstam så har jag ytterligare en hookup.

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 29 Sep 2011 20:37

Fixen wrote: Är du sugen på ett 3TTT Mod 3 styrstam så har jag ytterligare en hookup.
Kanske, om den inte är för lång... 110?

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 30 Sep 2011 07:20

Nä den är 130.

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 06 Oct 2011 15:44

Funderar mycket på det här med styrlager. Om det är värt att pynta rejält för att det står campagnolo på... Eller om man ska ta en billig kopia. Finns det något som skiljer styrlager till trackramar och landsväg? Att slänga till ordet "pista" till en auktion på eBay verkar vara ett själ att höja priset, trots att man inte ser någon skillnad mot andra styrlager.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 06 Oct 2011 22:56

FabianK wrote:Funderar mycket på det här med styrlager. Om det är värt att pynta rejält för att det står campagnolo på... Eller om man ska ta en billig kopia. Finns det något som skiljer styrlager till trackramar och landsväg? Att slänga till ordet "pista" till en auktion på eBay verkar vara ett själ att höja priset, trots att man inte ser någon skillnad mot andra styrlager.
Lägre stack höjd och byggda för bana vilket kan innebära att lagren sitter oskyddade och kräver mer vård? Byggda lite mer robust kan tänkas.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 11 Oct 2011 13:15

Varför inte köra Cinelli 2A med Cinelli Pista styre?

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 13 Oct 2011 17:27

Fixen wrote:Varför inte köra Cinelli 2A med Cinelli Pista styre?
För all del, det vore fint, men Colnago använde 3TTT, efter något särskilt årtal. Läst någonstans, minns inte var...

Nu är det inte sjukt mycket mer som ska skaffas, igår köptes pedaler, idag vevarmar. Höll mig från att köpa ett styrlager Campagnolo Pista på eBay för över 1000 spänn... Det känns orimligt att betala så för ett styrlager som ser likadant ut som Tange Levin, som kostar en bråkdel av förstnämnda... Men jag ska fortsätta hålla utkik, det skulle ju inte vara fel om det stod "campagnolo" även där.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Jonatan F » 14 Oct 2011 18:35

FabianK wrote:Funderar mycket på det här med styrlager. Om det är värt att pynta rejält för att det står campagnolo på... Eller om man ska ta en billig kopia. Finns det något som skiljer styrlager till trackramar och landsväg? Att slänga till ordet "pista" till en auktion på eBay verkar vara ett själ att höja priset, trots att man inte ser någon skillnad mot andra styrlager.
Såg ett pistastyrlager i säljes för 600 tror jag... kolla upp om du inte redan gjort det .)
Har man inget projekt har man inget liv :)

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 20 Oct 2011 09:13

^ Klippte det styrlagret. Tack!

Nu är ramen på väg att få lagerkoppar intryckta av lunchbudet!
3ttt pista styre på väg med posten. Hittade hyfsat prisvärda pedaler också. Det har gått lite för fort för att kunna kallas vinterpyssel, men några delar saknas fortfarande. Sadel, stolpe(mätte slarvigt och köpte fel diameter), tyglinda och lite småkrafs.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Fixen » 20 Oct 2011 16:55

FabianK wrote:^ Klippte det styrlagret. Tack!

Nu är ramen på väg att få lagerkoppar intryckta av lunchbudet!
3ttt pista styre på väg med posten. Hittade hyfsat prisvärda pedaler också. Det har gått lite för fort för att kunna kallas vinterpyssel, men några delar saknas fortfarande. Sadel, stolpe(mätte slarvigt och köpte fel diameter), tyglinda och lite småkrafs.
Känns igen det där. Önskar att det fanns ett lunchbud i Götet.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by ArvidSvensson » 20 Oct 2011 17:43

Image
Svängde förbi Crosstown på lunchen och lånade styrlagerpressen. Fick en kaffe också.

Btw, Lunchbudet rekryterar just nu i Malmö, Göteborg, Umeå, Eskilstuna, Köpenhamn och alla andra skandinaviska städer. Lunchbudet är branschens snabbast växande företag och snart är det firmafest för alla anställda och kunder!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Viggen » 20 Oct 2011 18:08

ArvidSvensson wrote: Btw, Lunchbudet rekryterar just nu i Malmö, Göteborg, Umeå, Eskilstuna, Köpenhamn och alla andra skandinaviska städer. Lunchbudet är branschens snabbast växande företag och snart är det firmafest för alla anställda och kunder!
Brunchbudet kanske vill öppna filial i Lund?


User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Slangen » 20 Oct 2011 21:20

Såg att du var ute efter en 27.0 sadelstolpe, min sväljer en 27.2. Trodde våra ramar var identiska...

FabianK
Posts: 96
Joined: 02 Jun 2010 11:19

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by FabianK » 21 Oct 2011 11:11

Slangen wrote:Såg att du var ute efter en 27.0 sadelstolpe, min sväljer en 27.2. Trodde våra ramar var identiska...

Märkligt, de ser ju helt lika ut. 27.2 gick verkligen inte ner alls i min.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Colnago Pista "Vinterpyssel"

Post by Viggen » 21 Oct 2011 11:21

FabianK wrote:
Slangen wrote:Såg att du var ute efter en 27.0 sadelstolpe, min sväljer en 27.2. Trodde våra ramar var identiska...

Märkligt, de ser ju helt lika ut. 27.2 gick verkligen inte ner alls i min.
Kan ju vara så att någon någongång haft en 27,0 i länge och därmed klämt ihop ramen lite "semi-permanent". Vet att jag kämpade med min Viner i Columbus SL (också 27,2) som nog genomgått samma behandling som din, kan vara värt att kolla upp lite och kanske brotcha?

Post Reply