Problem med att kedjespänningen ändrar sig…
Posted: 24 Sep 2011 08:36
Tjabba!
Jag har en PeakCycle 001 som jag köpte för några veckor sedan Problemet jag har är att kedjespänningen ändrar sig beroende på var på pedalvarvet man är. Detta är inte hela världen har jag förstått men eftersom kedjan hoppade för mig när jag justerat kedjan till att vara så spänd som jag vågade så är något fel. När cykeln var helt ny så har jag för mig att kedjespänningen var helt OK så något måste ha hänt.
För att avhjälpa detta så justerar man normalt sätt in framklingans position så att den är helt centrerad har jag förstått. Jag provade att ta av kedjan och sätta ett buntband runt ett av ramrören som referens och snurrade sedan runt vevpartiet för att se om min klinga satt rätt. Klingans position ändrade sig dock ca en millimeter vilket jag antar är ok i sammanhanget. Trots det så lossade jag klingan för att försöka justera bort detta så att allt skulle bli perfekt. Tyvärr så var justeringsmöjligheterna minimala och och jag kan inte flytta drevet så mycket som behövs för att få det helt hundraprocentigt. Att drevet skulle flyttat sig sedan cykeln var helt ny tror jag inte är möjligt då bultarna till klingan satt superhårt dragna.
Det jag undrar nu är om ca en millimeters ocentrerat framdrev är OK eller om det är här mitt problem ligger trots allt?
Om man kan lyckas slita en kedja så att den blir olika lång på olika ställen av några timmars intensiva försöka med att lära sig skippa och skidda?
Eller om det finns ytterligare någon faktor som jag missat?
Jag har en PeakCycle 001 som jag köpte för några veckor sedan Problemet jag har är att kedjespänningen ändrar sig beroende på var på pedalvarvet man är. Detta är inte hela världen har jag förstått men eftersom kedjan hoppade för mig när jag justerat kedjan till att vara så spänd som jag vågade så är något fel. När cykeln var helt ny så har jag för mig att kedjespänningen var helt OK så något måste ha hänt.
För att avhjälpa detta så justerar man normalt sätt in framklingans position så att den är helt centrerad har jag förstått. Jag provade att ta av kedjan och sätta ett buntband runt ett av ramrören som referens och snurrade sedan runt vevpartiet för att se om min klinga satt rätt. Klingans position ändrade sig dock ca en millimeter vilket jag antar är ok i sammanhanget. Trots det så lossade jag klingan för att försöka justera bort detta så att allt skulle bli perfekt. Tyvärr så var justeringsmöjligheterna minimala och och jag kan inte flytta drevet så mycket som behövs för att få det helt hundraprocentigt. Att drevet skulle flyttat sig sedan cykeln var helt ny tror jag inte är möjligt då bultarna till klingan satt superhårt dragna.
Det jag undrar nu är om ca en millimeters ocentrerat framdrev är OK eller om det är här mitt problem ligger trots allt?
Om man kan lyckas slita en kedja så att den blir olika lång på olika ställen av några timmars intensiva försöka med att lära sig skippa och skidda?
Eller om det finns ytterligare någon faktor som jag missat?