Handla med utlandet utanför ebay

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Handla med utlandet utanför ebay

Post by ravelax » 03 Jun 2012 23:24

Hej!

Jag är sugen på att köpa en grej jag hittat på franska motsvarigheten till Blocket, och undrar om någon har lite bra tips. Hur brukar det funka med betalning och sånt, om säljaren nu går med på att skicka till Sverige men inte har Paypal? IBAN är det många som använt sig av vet jag, men hur fungerar det? Hur smidigt är det? Om någon har några specifika erfarenheter av att handla med fransmän är ju det också bra, jag har t.ex. förstått att många tyskar inte använder Paypal ens på ebay, finns det nått liknande återkommande drag hos fransmän som kan vara bra att känna till?

Hoppas er samlade visdom kan hjälpa mig!

Tack på förhand,

Frans

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Handla med utlandet utanför ebay

Post by abacaxi » 04 Jun 2012 00:02

Iban funkar bra, som överföringar i Sverige. Grov generalisering men som fd frankrikebo kan jag berätta att fransmän ljuger på ett helt annat sätt än tyskar och svenskar. Inte rakt upp i ansiket, men är det en buckla på ramen skriver svenskar och tyskar det för att inte uppröra någon, medan fransmännen aktivt undanhåller och hoppas du inte ska fråga. Gäller inte bara cyklar utan även bäst föredatum på smöret, växel på taxiresor, osv. Ertappas de fixar de problemet som om inget hänt, de har sällan gjort något fel utan om du som kund betalar för mycket för skräp är du dum i huvet och förtjänar att förlora pengar. ;-) samtidigt är de väldigt lätta att prata med, även på engelska nuförtiden, så det mesta går att lösa. Till skillnad från tyskar som ju kan vara rätt fyrkantiga.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Handla med utlandet utanför ebay

Post by ravelax » 04 Jun 2012 09:42

Okej! Verkar bra. Tack för synpunkterna!

Post Reply