Sjukt svårt att skidda!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
MicEE
Posts: 17
Joined: 02 Sep 2011 21:40

Sjukt svårt att skidda!

Post by MicEE » 09 Sep 2011 09:40

Någon mer än jag som har det sjukt svårt att skidda? har jag för bra däck eller är jag bara helt fel på det?

hur gör ni? kan ni alla skidda? några bra tips för att lära sig?

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Carl » 09 Sep 2011 09:45

Dra iväg till en grusplan eller liknande och börja testa. Luta dig överdrivet mycket framåt i början, sen backa bak allteftersom. Sen när du låser vevarna så fokusera på att håll kvar dom så så ska du se att det släpper. Testa även att lägga ner cykeln lite, sväng till lite så du sladdar på sidan av däcket.

Snart sitter det!

User avatar
unk
Posts: 206
Joined: 13 Jun 2011 10:31
Location: sthlm.164

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by unk » 09 Sep 2011 09:45

Vad har du för däck?
Jag själv har inte riktigt hunnit utvärdera, men för mig lutar det helt klart åt att jag har för nya och för bra däck. Alla som säger emot har fel. :)

Ett tips är att luta sig långt fram, över styret.

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Jonis! » 09 Sep 2011 11:38

mer teknik än styrka. och däcken spelar inte så stor roll (inom vissa avgränsningar iaf..)
träna träna träna. lära sig skippa är ju en bra ide också.
sökes: nervex bangaffel.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by oskarwallin » 09 Sep 2011 12:28

Vissa däck är definitivt mer svårskiddade än andra, men det borde inte vara något problem. Testa med en grusplan eller en blöt gräsmatta så går det lättare. Se också till så att du har foten tillräckligt långt in på pedalen, med för små straps/höga skor kan man hamna för långt bak. En bra tumregel är att knölen där tårna börjar ska vara ungefär där pedalaxeln är. Lycka till!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Bratt » 09 Sep 2011 13:14

Kan ju även bero på geometrin på din cykel. En längre hjulsbas till exempel kan göra det tyngre att skidda eftersom det då blir svårare att flytta vikten från bakhjulet.

User avatar
Jultomten
Posts: 257
Joined: 09 Feb 2011 13:49
Location: Kungsholmen, Stockholm
Contact:

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Jultomten » 09 Sep 2011 13:50

Du har straps va?

/Micke
Image Image Image Image

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by bankiren » 09 Sep 2011 14:35

90% teknik och 10% styrka skulle jag vilja säga :).

börja träna på ett halare underlag så du får in timeing.
@fistasthlm

User avatar
Edin
Posts: 55
Joined: 24 May 2011 23:32
Location: Eaglemeadowhill

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Edin » 09 Sep 2011 14:51

Jag hade stora problem med detta jag med men sen bytte jag till större korgar och det gick otroligt mycket bättre. Jag har skostorlek 44.5 så om du har stora fötter kanske du ska kolla upp vilken storlek det är på dina korgar.

Annars är det som så många andra säger. Öva, öva och luta dig frammåt. Och att börja på en grusplan är ett tips. Eller en konstgräs plan som jag gjorde. :D

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Fixen » 09 Sep 2011 15:05

I början gick det inte att skidda och det var enbart för att mina korgar var för grunda så det gick inte att hålla emot på samma sätt som med djupa.

User avatar
Olof
Posts: 63
Joined: 02 Jun 2011 00:15
Location: Örebro

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Olof » 09 Sep 2011 18:27

Mod! Bestäm dig för att du ska stanna det där bakdäcket och gör det. På min hoj krävdes en ordentlig vilja för att lyckas. När du väl gjort det en gång - kan du göra det 100 gånger (dock inte med samma däck).

MicEE
Posts: 17
Joined: 02 Sep 2011 21:40

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by MicEE » 09 Sep 2011 20:57

ojdå, här hade ni visst svarat..
har varit ute och övat idag och blivit avkastad över cykeln 2ggr :) mindre skönt men roligt ändå.

cykeln är flång ny och däcken likaså, ska slita in den lite först och även prova på en gräsmatta.

sen tänkte jag på detta, cykla nerförsbackar är sjuukt svårt ju. jag är ju livrädd för att börja jobb pendla med fixien då jag bor uppe på en backe...
hur bär man sig åt med detta? tips mottages!

bjuhren
Posts: 59
Joined: 27 Apr 2011 20:54

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by bjuhren » 09 Sep 2011 23:11

Jag hade också lite problem med att lära mig skidda till en början. Lite tips kan jag nog därigenom komma med. Först, som alla säger så sitter typ allt i tekniken, i mitt fall kändes det helt enkelt onaturligt att luta sig så mycket framåt, iaf till en början. Det jag märkt nu är att det är klart mycket enklare att få schysst tyngdpunkt för skidding med bullhornstyre istället med track som jag lärde mig med. Sen måste man verkligen lita på att man inte åker ur clipsen, Har du möjlighet (t.ex. cyklar landsväg) så flytta över spd-pedaler till fixien, då slipper man spelet som iaf jag tycker korgar kan ge. Det var så jag lärde mig att skidda typ lika väl med båda benen. Men i grund och botten så är det teknik, träna träna träna, och våga!

Ut och cykla med er alla nu och lycka till! :)

User avatar
pjock
Posts: 172
Joined: 08 Feb 2011 16:38
Location: Umeå

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by pjock » 10 Sep 2011 00:27

MicEE wrote:sen tänkte jag på detta, cykla nerförsbackar är sjuukt svårt ju. jag är ju livrädd för att börja jobb pendla med fixien då jag bor uppe på en backe...
hur bär man sig åt med detta? tips mottages!
Många gånger är det bästa att gasa. Tillåter inte trafiken detta kan man sakta ned på diverse sätt, sick-sacka, cykla ståendes och skifta vikten till pedalen som är på väg "uppåt", osv.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by oskarwallin » 10 Sep 2011 02:23

MicEE wrote: sen tänkte jag på detta, cykla nerförsbackar är sjuukt svårt ju. jag är ju livrädd för att börja jobb pendla med fixien då jag bor uppe på en backe...
hur bär man sig åt med detta? tips mottages!
Om du känner dig osäker är det ju helt ok att använda broms. Jag har broms på mina cyklar, och även om man inte använder dem så ofta kan det vara ganska skönt att ha, tillexempel i långa nerförsbackar.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by pse » 10 Sep 2011 03:10

Vad har du för utväxling?

MicEE
Posts: 17
Joined: 02 Sep 2011 21:40

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by MicEE » 10 Sep 2011 08:03

kör på 44-17t på min hoj. vet faktiskt väldigt lite om just utväxling tyvärr...
jodå jag har tillgång till både spd och två olika sorters korgar men kör med plattformar just nu, mest för att det kändes otryggt att spänna fast sig på en fixie :)
men det är altså SPD eller korgar som hjälper? ska ta o montera spd idag o se hur det går..

User avatar
johan e
Posts: 330
Joined: 01 Jun 2008 13:23
Location: Malmö

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by johan e » 10 Sep 2011 08:16

Du har alltså kört bromslöst och utan att sitta fast med fötterna?
Då förstår jag att det känns otäckt att cykla på hojen!

bjuhren
Posts: 59
Joined: 27 Apr 2011 20:54

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by bjuhren » 10 Sep 2011 09:34

MicEE wrote:kör på 44-17t på min hoj. vet faktiskt väldigt lite om just utväxling tyvärr...
jodå jag har tillgång till både spd och två olika sorters korgar men kör med plattformar just nu, mest för att det kändes otryggt att spänna fast sig på en fixie :)
men det är altså SPD eller korgar som hjälper? ska ta o montera spd idag o se hur det går..
SPD gjorde det väldigt mycket enklare för mig. Är du rädd för att sitta fast så öva på platta lågtrafikerade vägar

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Sjukt svårt att skidda!

Post by Jonatan F » 10 Sep 2011 09:53

Förutom farligt är det väldigt svårt att skidda om man inte sitter fast alls!

Sedan, gräs! gör inte ont att ramla, skiddar skitlätt :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply