Fegis är vad jag är!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
3barnsfar
Posts: 51
Joined: 01 Sep 2011 07:03

Fegis är vad jag är!

Post by 3barnsfar » 01 Sep 2011 07:15

Håller på att bygga mig en fixie men fegade ur i sista stund och beställde ett flipflop nav ist. Fegheten kom som en stekpanna i huvvet när kära hustrun frågade: Hur ska du bromsa då? och mitt svar var "vet inte, det löser sig...=/"...
Så frågan är egentligen... hur fan får man stopp på staketet?
Är mycket tacksam för svar!
//3bf

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Fegis är vad jag är!

Post by Hampan » 01 Sep 2011 07:31

_____________
Fista STHLM

User avatar
NOOB
Posts: 151
Joined: 03 Jul 2011 19:34

Re: Fegis är vad jag är!

Post by NOOB » 01 Sep 2011 07:42

Men vänta med att plocka bort bromsarna (eller iaf frambromsen)! Svårare än så är det inte. Jag var oxå feg som fasen och det tog ett bra tag (nästan två veckor ;P) innan jag flippade flippedifloppen till fixed.

mvh
2barnsmor
~~ P I S T A . M A L M O E ~~

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Fegis är vad jag är!

Post by rallykalle » 01 Sep 2011 07:52

Eller så plockar man inte bort frambromsen alls. Jag är inne på min tredje fixxie nu, alla med frambroms.

Har förvisso inga barn, men är ganska intresserad av att inte dö ändå och litar aldrig på mina skidding-kunskaper efter några bägare.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

3barnsfar
Posts: 51
Joined: 01 Sep 2011 07:03

Re: Fegis är vad jag är!

Post by 3barnsfar » 01 Sep 2011 08:01

aha! jag trodde att broms på fixie var "big no-no!" men lite tryggare blev jag!
då ska jag fippla vidare med mitt bygge....(brittish racinggreen lackad stålram, cromad gaffel, "baktriangeln"och styre, vita lindor och vitt hölje till frambromsen)

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Fegis är vad jag är!

Post by Hampan » 01 Sep 2011 08:14

Ja, det finns ingen anledning att köra ss med broms framför fixed med broms, om man verkligen är intresserad av att lära sig hantera en fastnavshoj. Kör du på med fixed och frambroms tycker jag!
Sen kommer du säkert upptäcka att du börjar tänka på ett annat sätt i trafiken, man börjar undvika situationer där man måste tvärnita, man cyklar oftast runt problemet istället för att stanna för det, ligga steget före i tanken och saktar in i god tid för att få flyt i åkningen o.s.v.
Jag brukar jämföra fastnavscykling med att åka skateboard, det är liksom mer än ett transportmedel som vem som helst kan hantera, man måste öva för att bli bra på det.
Det kommer bli kanon, lycka till!
_____________
Fista STHLM

User avatar
Aera
Posts: 79
Joined: 01 Jul 2010 22:18
Location: Stockholm

Re: Fegis är vad jag är!

Post by Aera » 01 Sep 2011 08:16

Kör med bromsar tills du känner dig säker att plocka bort dem (eller ha dem kvar). Frambroms använder jag som en livlina (ifall kedjan skulle hoppa, något drev gänga ur sig, etc.) samt att spara på knän vid kraftiga inbromsningar.

Läs gärna detta: http://sheldonbrown.com/brakturn.html finns fin information angående bromsar.

Och man kan ju lika gärna lyda lagen och ha en broms på cykeln.

User avatar
Kristian
Posts: 176
Joined: 05 Sep 2010 20:21
Location: Malmø 214

Re: Fegis är vad jag är!

Post by Kristian » 01 Sep 2011 18:45

En dotter
Fixed
Frambroms
=känns tryggt

Post Reply