Winter is coming

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Winter is coming

Post by russ_meyer » 16 Oct 2017 21:42

Hahaha! Ja de är rätt kassa faktiskt.

User avatar
almlof
Site Admin
Posts: 430
Joined: 03 Apr 2013 09:09
Location: Stockholm

Re: Winter is coming

Post by almlof » 17 Oct 2017 09:58

Förra höst/vinter tog jag mig igenom hela säsongen på min skärmlösa tracklocross-konvertering..
Image

I år blir det antingen växlad 29er med skärmar eller fixed med skärmar. Har dock svårt med just skärmar. Tycker de antingen sitter illa, rasslar mot däck eller funkar dåligt. Kanske för att jag snålar och köper plast?
Är metallskärmar sjukt mycket bättre?

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Winter is coming

Post by AndreasVH » 18 Oct 2017 07:25

almlof wrote:...Är metallskärmar sjukt mycket bättre?
De är ju förstås lite mindre benägna att flexa, men jag har upplevt att det ffa är stagen som gör skillnad. Många billiga plastskärmar har stag med en diameter som tandpetare och då kommer det ju röra på sig. Sedan beror det ju på hur man fäster också. Jag kör en hoj med slangklämmor bak och då rör det på sig mer än med riktiga fästen som sitter på ramen.

Om du kör 29er hade jag skitit i utseendet, kört billiga i plast och placerat dem tillräckligt högt för att de inte ska ta i. Tänk också på att de ska vara rätt mycket bredare än däcket. Jag körde 2.0" däck med 65 mm breda Planet Bike-skärmar förra året vilket var precis så att det täckte. Kör du fixed kanske det blir svårt att få plats, men det går ju att fulmecka på allehanda sätt. :)
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Winter is coming

Post by russ_meyer » 18 Nov 2017 21:16

Drog på ett par 30mm schwalbe winter inför nästa veckas minusgrader. Stod på att man skulle cykla omkring några mil på asfalt först för att dubbarna ska sitta bättre. Så det gjorde jag. Satan vad vidrigt det är med dubbdäck, som att cykla i klister. Men efter ett par rejält ringmuskelansträngande ögonblick sist det var isigt för en vecka sedan får det vara värt det!

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Winter is coming

Post by SåsenFrÅsen » 19 Nov 2017 13:02

Jag blir lite glad av att få plocka fram mina Nokian-däck med tillhörande 26"-mtb. Man blir ju starkare och det blir lite tunnare med tjocka gubbar på elcyklar

Skickat från min ASUS_X008 via Tapatalk

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Winter is coming

Post by russ_meyer » 20 Nov 2017 09:49

Haha, jo man får se det som bra träning. Plus att vinterdäckspendling på vanlig inte-el-cykel är tufft & hårt, lite som att ha corpse paint och spela black metal fast på cykel :) :)

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Winter is coming

Post by matsa » 08 Mar 2018 19:36

almlof wrote:...Kanske för att jag snålar och köper plast?
Är metallskärmar sjukt mycket bättre?
Moddade plastskärmar + silvertejp har funkat ok på min vinter råtta den här misärvintern. Och har bara klotat ett gäng gånger i modden med det brutala tåöverlappet som framskärmen ger. Men snart är det fan vår!

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Winter is coming

Post by Jonatan F » 09 Mar 2018 14:58

Älskar den bakskärmen!!

Fanns det fästen för framskärmen? P-klämmor?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Winter is coming

Post by matsa » 09 Mar 2018 15:51

^Yes, dom där bakskärmarna funkar bra om man kompletterar med en ass saver eller liknande så den täcker där det behövs.

Min framgaffel (Kinesis DC-37) har fästen för skärmar så ingen Mcgyver lösning behövdes där.

Är i övrigt rätt nöjd med On One ramen som löser uppgiften bra som vinter ram och är betydligt billigare än t ex Mash Works och Brooklyn och liknande "trackramar" som tar breda däck. Men hörde att On One/Planet X har slutat att tillverka Pompinon nu.

Post Reply